ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 17.03.2023, 11:15

غرب: عادی‌سازی روابط با نظام اسد در گرو‌ حل سیاسی بحران سوریه است


آمریکا، بریتانیا، فرانسه و آلمان در بیانیه‌ای مشترک اعلام کردند که پیش از اقدام سیاسی جدی برای حل دائمی بحران سوریه، روابط با رژیم اسد را عادی نخواهند کرد.

این بیانیه که پنج‌شنبه ۲۵ اسفند به مناسبت دوازدهمین سالگرد جنگ داخلی سوریه در وبگاه وزارت خارجه آلمان منتشر شد، تاکید کرده که این چهار کشور غربی در روند بازسازی ویرانی‌های جنگ سوریه حاصل از سیاست‌های رژیم اسد مشارکت نخواهند کرد.

بیانیه افزوده که تحریم‌های اعمال‌شده بر نظام سوریه نیز لغو نخواهد شد.

چهار کشور غربی بر حمایت از مردم سوریه و پشتیبانی از تلاش‌های سازمان ملل درباره حل سیاسی بحران این کشور طبق قطعنامه ۲۲۴۵ شورای امنیت تاکید کردند.

بیانیه همچنین خواستار محاکمه و بازخواست رژیم اسد و همه عاملان جنایت در سوریه توسط جامعه بین‌المللی شده و همزمان آزادی بازداشت‌شدگان و آگاهی از سرنوشت مفقودشدگان را خواستار شده است.

جنگ داخلی سوریه باعث کشته‌شدن نیم میلیون نفر و گریختن نیمی از ۲۳ میلیون شهروند این کشور از مناطق محل سکونت خود شد و همزمان به ویرانی بخش بزرگی از زیرساخت‌های سوریه منجر شده است.

حدود پنج میلیون نفر از شهروندان سوریه هم به کشورهای مجاور آواره شدند.

زلزله ویرانگر فوریه گذشته در ترکیه و سوریه که طی آن ۵۰ هزار نفر از جمله ۶ هزار سوری کشته شدند نیز آسیب‌های زیادی به زیرساخت‌های سوریه وارد کرد.