ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 16.03.2023, 15:53

دیدار مسیح علی‌نژاد با مارک روته، نخست‌وزیر هلند


مسیح علی‌نژاد، فعال مدنی و از چهره‌های مخالف جمهوری اسلامی، با مارک روته، نخست وزیر هلند، در ساختمان نخست‌وزیری در شهر لاهه دیدار و گفت‌وگو کرد. علی‌نژاد از روته خواست نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دهد.

علی‌نژاد روز پنج‌شنبه ۲۵ اسفند با انتشار تصویری از دیدار خود با روته نوشت که از او خواسته دولت هلند «صدای انقلاب مردم ایران و شعار «زن، زندگی، آزادی» را بشنود.

او همچنین از نخست‌وزیر هلند خواست تا صدای مردم ایران را بشنود که خواستار قرار دادن نام سپاه در لیست گروه‌های تروریستی هستند.

علی‌نژاد در ادامه گفت: «از ایشان خواستم به جای دیدار و گفت‌وگو با مقام‌های جنایتکار رژیم ایران با اپوزیسیون متحد جمهوری اسلامی ملاقات کند که نماینده بخش بزرگی از دیدگاه‌های متکثر نیروهای دموکراسی‌خواه ایران هستند.»

این فعال سیاسی در ادامه اعلام کرد: «درخواست کردم نسبت به گزارش‌های منتشر شده در مورد تجاوز به کودکان، شکنجه زنان و به دار آویختن پسران نوجوان معترض بی‌تفاوت نباشند و به اصول دموکراتیک حقوق بشر خیانت نکنند.»

او گفت که در این دیدار تاکید کرده است هلند می‌تواند به کمک فرانسه، آلمان و پارلمان اروپا، از اصول «منشور مهسا» که اصولی مبتنی بر ارزش‌های دموکراتیک حقوق بشر و تکثرگرایی است حمایت کند و «به جای یاری رساندن به یک رژیم آپارتاید جنسیتی»، به مخالفان جمهوری اسلامی کمک کند که معتقد به یک ایران دموکرات و صلح‌طلب هستند.

علی‌نژاد با اشاره به این که جمهوری اسلامی دختران نوجوان را هدف حمله شیمیایی قرار می‌دهد و پسران را اعدام می‌کند تا جلوی اعتراضات خیابانی را بگیرد، افزود: «غرب نمی‌تواند ادعای دموکراسی کند ولی به جای حمایت از مردم دموکراسی‌خواه ایران کنار قاتلان دموکراسی بایستد.»

او همچنین نوشت: «به نخست‌وزیر [هلند] گفتم اخیرا گروهی از خبرنگاران در خود هلند کشف کردند کمپانی‌های هلندی راه‌هایی پیدا کرده‌اند تا تحریم‌های شما و اروپا را دور بزنند. مردم ایران خواستار این هستند که بازوهای حمایتی سپاه و‌ جمهوری اسلامی که از طریق مراکز اسلامی، کمپانی‌ها و شرکت‌های وابسته به سپاه، تحریم‌ها را دور می‌زنند مورد تعقیب قضایی قرار گیرند و اخراج‌ شوند.»

با وجود تصویب قطعنامه‌ای در پارلمان اروپا که در آن از کشورهای اتحادیه اروپا خواسته شده سپاه پاسداران را به عنوان یک گروه تروریستی طبقه‌بندی کنند، هنوز این نهاد نظامی ایدئولوژیک که نقش اصلی در سرکوب‌ ایرانیان دارد، از سوی اتحادیه اروپا به عنوان یک گروه تروریستی شناخته نشده است.

آمریکا اما سپاه پاسداران را در فهرست گروه‌های تروریستی خود قرار داده است.

مسیح علی‌نژاد پیشتر با برخی دیگر از سیاستمداران و رهبران کشورهای غربی از جمله امانوئل مکرون، رییس‌جمهوری فرانسه نیز دیدار کرده است.


ایران اینترنشنال