ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.03.2023, 18:26

عفو بین‌الملل خواستار لغو حکم اعدام «حبیب اسیود» شد


سازمان عفو بین‌الملل در رشته توئیتی ضمن ابراز نگرانی از وضعیت «حبیب اسیود» شهروند دوتابعیتی سوئدی اهوازی خواستار لغو حکم اعدام او شد.

در واکنش به تایید حکم اعدام حبیب فرج‌الله چعب معروف به «حبیب اسیود» از سوی دستگاه قضائی ایران، سازمان عفو بین‌الملل خواستار آن شد که حکم اعدام این شهروند سوئدی عرب اهوازی که توسط عوامل اطلاعاتی ایران و با همکاری مافیای تبهکار بین‌المللی از خاک ترکیه ربوده شده و به ایران منتقل و طی روند دادرسی ناعادلانه‌ای به اعدام محکوم شده لغو شود.

صفحه توییتر «عفو‌ بین‌الملل ایران»، شامگاه سه‌شنبه 23 اسفند در واکنش به تایید حکم اعدام اسیود، نوشت: «ایران باید فوراً از هرگونه برنامه‌ریزی برای اعدام حبیب چعب(اسیود)، شهروند سوئدی-ایرانی جلوگیری و محکومیت ناعادلانه و حکم اعدام او را که توسط دیوان عالی تایید شده، لغو کند.»

عفو بین الملل همچنین نسبت به اعدام قریب الوقوع او ابراز نگرانی کرده است. پیشتر دولت سوئد نیز حکم اعدام حبیب اسیود را محکوم کرده بود.

همانند پرونده روح‌الله زم، مدیر اعدام شده کانال تلگرامی «آمدنیوز»، دستگاه اطلاعاتی ایران در اقدامی مجرمانه حبیب فرج‌الله چعب، معروف به حبیب اسیود، شهروند عرب اهوازی و رهبر سابق و از موسسان «جنبش عربی آزادی‌بخش الاحواز» را اواسط مهر 1399 هنگام سفری به ترکیه با همکاری باند تبهکار بین‌المللی ربوده و به ایران منتقل و سپس به اعدام محکوم کرد.

در واکنش دیگری سازمان عفو بین‌الملل با تاکید بر مستنداتی که درباره «ابراهیم بابایی» به دست آورده، نوشته این شهروند 15 ماه است که مقامات جمهوری اسلامی از تایید بازداشت او طفره می‌روند و بر «ناپدیدسازی قهری» او اصرار می‌ورزند.

علاوه بر این، عفو بین‌الملل همچنین در رشته توئیت دیگری با محکوم کردن عدم اعتراف به بازداشت ابراهیم بابایی، فعال سیاسی، توسط مقامات جمهوری اسلامی، نوشت که به‌رغم وجود شواهد، نسبت به امکان بدرفتاری و شکنجه او در مدت 15 ماه گذشته، نگران است.

این سازمان، همچنین خواستار شفاف‌سازی و نیز «محافظت او در برابر شکنجه و سایر بدرفتاری ها» و آزادی او شد.

ابراهیم بابایی، زندانی سیاسی سابق که تحت تعقیب حکومت ایران بود، زمانی که قصد داشته از مرز ایران خارج شود، ناپدید شده است.

«بی‌بی‌سی فارسی» چندی قبل گزارش داد که قاچاق‌برها می‌گویند او در ترکیه «سکته» کرده و «درگذشته»، اما دخترش، شیما بابایی، فعال مخالف جمهوری اسلامی، می‌گوید نیروهای امنیتی ایران او را پیش از خروج «بازداشت» کرده‌اند.