ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 15.03.2023, 21:05

ایران در «شاخص تروریسم»، در کنار کنیا و یمن قرار گرفت


موسسه اقتصاد و صلح با انتشار گزارش سالانه «شاخص جهانی تروریسم»، ایران را در کنار کنیا و یمن قرار داد.

این گزارش که روز چهارشنبه ۲۴ اسفند در سایت این موسسه منتشر شد، از افت پنج پله‌ای جایگاه ایران در شاخص جهانی تروریسم در سال ۲۰۲۲ خبر داد.

موسسه اقتصاد و صلح که مقر آن در سیدنی استرالیا است، در رده‌بندی خود، برای ایران ۵.۶ امتیاز (از ۱۰ امتیاز) اختصاص داده و از لحاظ شاخص جهانی تروریسم، آن را در رده ۲۱ و در کنار کنیا و یمن قرار داده است.

افغانستان با ۸.۸ امتیاز بدترین جایگاه را در جهان کسب کرده است.

این گزارش می‌افزاید در سال گذشته میلادی هفت حمله تروریستی در ایران اتفاق افتاده که منجر به کشته شدن ۴۲ نفر شده است؛ این در حالی است که در سال ۲۰۲۱ تنها سه نفر در شش حمله تروریستی کشته شده بودند.

در میان کشورهای خاورمیانه و شمال آفریقا تنها سه کشور ایران، مصر و تونس از لحاظ شاخص جهانی تروریسم افت جایگاه داشته‌اند.

افغانستان برای چهارمین سال متوالی از لحاظ شاخص جهانی تروریسم در قعر جدول قرار گرفته و پس از آن بورکینافاسو، سومالی، مالی، سوریه، پاکستان و عراق بیشترین شمار قربانیان تروریسم را داشته‌اند.

این گزارش می‌افزاید شمار حملات تروریستی و تعداد قربانیان آن در افغانستان طی سال گذشته میلادی به ترتیب ۷۵ درصد و ۵۸ درصد کاهش یافته، اما باز هم این کشور با ۶۳۳ مورد قربانی تروریسم، در قعر جدول شاخص جهانی تروریسم قرار گرفته است.

دو سوم قربانیان در افغانستان طی حملات گروه داعش خراسان کشته شده‌اند.

بخش اعظم حملات تروریستی در جهان توسط گروه‌های افراطی اسلامی از جمله داعش، الشباب، «ارتش آزاد‌یبخش بلوچستان» و «جماعت نصرت اسلام ومسلمين» اتفاق افتاده است.

این گزارش می‌افزاید: گروه «دولت اسلامی عراق و شام»، موسوم به داعش و شاخه‌های مختلف آن طی سال گذشته برای هشتمین سال متوالی به‌عنوان «مرگبارترین گروه تروریستی جهان» باقی ماند و این گروه مجموعا در ۱۸ کشور جهان عملیات تروریستی انجام داده است.

با این حال، بر اساس برآورد موسسه اقتصاد و صلح، در سال ۲۰۲۲ شمار قربانیان حملات تروریستی در جهان ۹ درصد کاهش نشان می‌دهد و به شش هزار و ۷۰۱ نفر رسیده است.

رادیو فردا