ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.03.2023, 22:41

از‌سرگیری اعتراضات ضد‌حکومتی به‌رغم فضای شدیدا امنیتی در شهرهای ایران


العربیه: بر اساس گزارش شاهدان عینی و ویدیوهایی که در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده، شهروندان معترض ایرانی در پاسخ به فراخوان‌های گسترده برای تجمع‌های شبانه در ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفندماه، به خیابان‌ها آمدند.

در ویدیوهایی که از تهران در ۲۲ اسفند منتشر شده، شهروندان در محله «ستارخان» در غرب تهران با تظاهرات و تجمع اعتراضی در خیابان‌ها شعار «امسال سال خونه سِدعلی سرنگونه» سر دادند.

در محله اکباتان در غرب تهران نیز جوانان و زنان معترض با تظاهرات و تجمعات اعتراضی و پایکوبی شعارهای «فقر، فساد گرونی، میریم تا سرنگونی» و «ما آمدیم دوباره خیزش ادامه داره» خشم و انزجار خود را علیه ناکارآمدی و استبداد رژیم ابراز کردند.

همچنین ویدیوهای دیگری نیز از مشهد، زادگاه علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده که شهروندان در آن شعار «سِدعلی بی‌ریشه، خیزش تموم نمیشه»، سر می‌دهند.

همچنین ویدیوهای دیگری نیز از کامیاران و سنندج و مهاباد منتشر شده که در آن جوانان با روشن‌کردن آتش، شروع تجمع را به اطلاع مردم رسانده و از آن‌ها خواسته‌اند به خیابان‌ها بیایند.

مردم کُرد شامگاه دوشنبه ۲۲ اسفند در سنندج مرکز کُردستان با آمدن به خیابان‌ها، آتش زدن لاستیک‌های خودرو و ایجاد راهبندان و همچنین سر دادن شعار «ژن ژیان ئازادی»، «مرگ بر خامنه‌ای» و «مرگ بر دیکتاتور» بر تداوم خیزش انقلابی خود برای سرنگونی رژیم جمهوری اسلامی تاکید کردند.

ویدیوی دیگری نیز از کامیاران منتشر شده که در آن با تجمع اعتراضی و برافروختن آتش در خیابان‌ها ضمن ایجاد راهبندان شعار «مرگ بر خامنه‌ای» سر دادند.

در مهاباد در آذربایجان غربی نیز معترضان در پاسخ به فراخوان‌ها برای ازسرگیری موج دوم اعتراضات سراسری ضدحکومتی و در آستانه جشن چهارشنبه‌سوری با برافروختن آتش و صدای ترقه و سر دادن شعار «ژن ژیان ئازادی» بر تداوم انقلاب «ژینا(مهسا) امینی» تاکید کردند.

همزمان ویدیوهایی نیز از قزوین و گوهردشت کرج منتشر شده که شماری از مردم معترض با حضور در خیابان‌ها و سر دادن شعارهای «مرگ بر دیکتاتور»، خواهان سرنگونی حکومت شدند.

در شهر یزد نیز معترضان ضدحکومتی چندین «کوکتل مولوتف» به سوی پایگاه بسیج سرکوب پرتاب کرده و آن را به آتش کشیدند.

این تجمع‌ها در پاسخ به فراخوان اعتراضات سراسری برای سه روز ۲۲، ۲۳ و ۲۴ اسفند‌ماه شکل گرفته است.

گزارش‌ها حاکی از این است که به‌دلیل این فراخوان‌ها فضای اغلب شهرهای ایران به شدت ملتهب و امنیتی شده است و سرعت اینترنت نیز در اغلب شهرها از جمله تهران و سنندج بسیار کُند شده است.

پیشتر فرمانده انتظامی تهران تهدید کرد که در مراسم جشن‌های چهارشنبه سوری در بخش‌های مختلف ایران، امسال علاوه بر نیروهای انتظامی، نیروهای امنیتی موسوم به «لباس شخصی‌ها» و بسیج «مساجد» نیز برای کنترل مردم به خیابان‌ها می‌آیند.

عباسعلی محمدیان، دوشنبه ۲۲ اسفند در یک نشست خبری، اعلام کرد که «اقدامات و استقرار پلیس در خیابان‌ها و محلات تهران از ساعت ۱۵ سه‌شنبه آغاز می‌شود» و در ادامه تاکید کرد که در این عملیات «از ظرفیت مساجد و گروه‌های مردمی» هم استفاده خواهد شد.