ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 13.03.2023, 14:35

آمریکا: در مورد موضوع تبادل زندانی با ایران فعلاً جزئیاتی ارائه نمی‌دهیم


رادیو فردا: درحالی که با وجود تکذیب آمریکا، مقام‌های ایرانی همچنان تأکید دارند که در خصوص تبادل زندانیان با واشینگتن «توافقی» انجام شده است، رادیو فردا امروز دوشنبه ۲۲ اسفند درباره چشم‌انداز تبادل زندانیان بین دو کشور از وزارت امور خارجه آمریکا پرسشی کرد.

در جواب به این سؤال، وزارت خارجه ایالات متحده در پاسخی منتسب به سخنگوی این وزارتخانه گفت که در حال حاضر «ما در مورد تلاش‌های دیپلماتیکی که در حال انجام است جزئیاتی ارائه نمی‌دهیم، زیرا می‌توانید تصور کنید که چنین بحث‌هایی برای شهروندان آمریکایی که به اشتباه بازداشت شده‌اند حساس و بسیار مهم است.»

در همین حال، وزارت خارجه آمریکا روز یک‌شنبه خبر داد که راجر کارستنز، فرستاده ویژه ریاست جمهوری در امور گروگان‌ها از ۱۳ تا ۱۶ مارس (۲۲ تا ۲۵ اسفند) به دوحه قطر سفر خواهد کرد.

به نوشته این گزارش، راجر کارستنز قرار است در مجمع جهانی امنیت سخنانی کرده و با نمایندگان دولت‌ها و شرکای آمریکا در مورد مسائل مربوط به حل و فصل پرونده‌های بازداشت غیرقانونی و گروگان‌گیری در سراسر جهان تعامل نماید.

کنعانی: موضوع تبادل زندانی با آمریکا قابل انجام است

روز دوشنبه ۲۲ اسفند سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در زمینه موضوع تبادل زندانی میان تهران و واشینگتن مدعی شد که این مسئله «قابل انجام» است و از مقام‌های آمریکایی خواست که در این زمینه «واقع‌بین» باشند.

ناصر کنعانی در نشست خبری هفتگی خود به خبرنگاران گفت: «در صورتی که طرف آمریکایی نسبت به این موضوع برخورد واقع‌بینانه داشته باشد موضوع تبادل زندانیان به عنوان یک موضوع کاملا انسانی قابل انجام است.»

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که آمریکا خبر منتشر شده از سوی جمهوری اسلامی مبنی بر دستیابی به یک توافق درباره تبادل دوجانبه زندانی را تکذیب کرده است.

سخنگوی وزارت خارجه ایران روز دوشنبه همچنین گفت: «ما آماده انجام تبادل زندانیان با آمریکا هستیم و مشکل فنی طرف آمریکایی در این زمینه به خود آنها ارتباط دارد.»

کنعانی مدعی شد: «در ماه مارس سال گذشته میلادی توافق مکتوبی بین طرفین در این زمینه صورت گرفته و از سوی نماینده رسمی آمریکا نیز این توافق امضا شد.»

او نامی از این «نماینده رسمی آمریکا» و جزئیاتی از این «توافق مکتوب» ارائه نکرد.

حسین امیرعبداللهیان، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز یکشنبه ۲۱ اسفند مدعی شد که «تبادل پیام‌ها همچنان در گفت‌وگوهای لغو تحریم‌ها در جریان است و در موضوع تبادل زندانیان به یک توافق در روزهای اخیر دست یافتیم و اگر همه چیز از طرف آمریکا خوب پیش برود در روزهای آینده انجام خواهد شد».

همزمان ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در واکنش به اظهارات امیرعبداللهیان و موکول کردن آزادی زندانیان آمریکایی به رویکرد واشینگتن گفت: «اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر توافق بر سر مبادله زندانیان، یکی دیگر از دروغ‌های ظالمانه‌ای است که فقط بر رنج خانواده‌های آنان می‌افزاید.»

او افزود: ما بی‌وقفه برای آزادی سه آمریکایی که به ناحق در ایران بازداشت شده‌اند تلاش می‌کنیم و تا زمانی که آن‌ها به خانواده‌هایشان نپیوندند، دست از تلاش بر نخواهیم داشت.

شورای امنیت ملی کاخ سفید نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای، اظهارات امیر عبداللهیان را «دروغ» خواند.

این مقام آمریکایی گفت: «متأسفانه مسئولان ایرانی از ایجاد شایعات دست نمی‌کشند و و ادعای ظالمانه اخیر آن‌ها فقط باعث درد بیشتر خانواده‌های سیامک نمازی، عماد شرقی و مراد طاهباز خواهد شد.»

این سه شهروند ایرانی-آمریکایی هم اکنون با اتهام‌های سیاسی در زندان‌های جمهوری اسلامی به سر می‌برند.

در هفته‌های اخیر، شبکه آمریکایی ان‌بی‌سی نیز به نقل از «چهار منبع مطلع» گزارش داده بود که مذاکرات غیرمستقیم میان ایران و آمریکا برای آزادی زندانیان دوتابعیتی در ایران، با میانجی‌گری بریتانیا و قطر در جریان است، که با «پیشرفت» روبه‌رو بوده است.

بر اساس این گزارش، آمریکا قرار است موافقت کند که سئول هفت میلیارد دلار از پول‌های مسدود شده ایران در بانک‌های کره جنوبی را به تهران مسترد کند و در مقابل، جمهوری اسلامی زندانیان آمریکایی- ایرانی را تحویل دهد.