ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.03.2023, 23:36

مقام اسرائیلی: آمریکا اعتراضات علیه لایحه اصلاحات قضایی را تامین مالی کرده است


یکی از مقامات ارشد دولتی نزدیک به بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، مدعی شد که تظاهرات علیه اصلاحات بحث‌برانگیز قضایی، تا حدی از سوی دولت بایدن، تامین مالی شده است.

به گزارش العربیه، این مقام که نام خود را فاش نکرد، یکشنبه ۲۱ اسفند به «تایمز اسرائیل» گفت که «این تظاهرات با میلیون‌ها دلار، تامین مالی و سازماندهی شده است.»

او افزود: «ما رخدادها را دنبال می‌کنیم. این یک سازمان‌دهی سطح بالا است. یک ستاد سازمان‌دهی وجود دارد که همه تظاهرکنندگان به صورت برنامه‌ریزی شده، از آن جا هدایت می‌شوند.»

وی این پرسش را مطرح کرد که «هزینه حمل و نقل، توزیع پرچم‌ها و اجرای مراحل اعتراض از سوی چه طرفی تامین می‌شود؟»

یکی عضو هیئت همراه نتانیاهو در سفر روز جمعه او به ایتالیا تاکید کرد که منظور این مقام ارشد از طرف تامین کننده، ایالات متحده بود.

ادعاهای مشابه

یاکوف باردوگو، تحلیلگر طرفدار نتانیاهو نیز هفته گذشته در اخبار «کانال 14»، رسانه خبری بسیار نزدیک به نخست‌وزیر، ادعای مشابهی را مطرح کرد.

یائیر، پسر نتانیاهو هم شامگاه شنبه، مقاله‌ای از وب‌سایت راست‌گرای «بريتبارت» را بازمنتشر کرد و مدعی شد که وزارت خارجه آمریکا، یکی از گروه‌های شرکت‌کننده در اعتراضات را تامین مالی کرده است.

لایحه‌های قانونی دولت نتانیاهو که افراطی‌ترین لایحه‌های اسرائیل در تاریخ این کشور به‌شمار می‌آیند، بیش از دو ماه است که اعتراضات گسترده‌ای را برانگیخته و همچنین با واکنش تند سیاستمداران اپوزیسیون و هشدارهای شدید اقتصاددانان، مسئولان تجاری، کارشناسان حقوقی و مسئولان امنیتی مواجه شده است.