ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 12.03.2023, 14:04

کسری نوری عفو شد اما در زندان می‌ماند!


فرشید یداللهی، وکیل دادگستری در گفت‌وگو با «شبکه شرق» به آخرین وضعیت پرونده کسری نوری، درویش زندانی اشاره و اظهار کرد: «کسری نوری بابت پرونده‌ای که برای او در ماجرای گلستان هفتم تشکیل شده بود، مشمول عفو شده است. عناوین اتهامی کسری نوری در این پرونده عبارت بود از اجتماع و تبانی علیه امنیت ملی، تبلیغ علیه نظام، اخلال در نظم عمومی و تمرد از اوامر پلیس. این پرونده در دادسرای اوین مطرح است اما به صورت نیابت به دادسرای شیراز ارسال شده بود که مشمول عفو قرار گرفت.»

او در بخش دیگری از اظهاراتش تشکیل پرونده جدید برای کسری نوری را علت تداوم بازداشت او اعلام و تاکید کرد: «اوایل شهریور ماه سال جاری پرونده‌ای برای کسری نوری و لیلا حسین‌زاده در شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای شیراز مطرح شد. عنوان اتهامی کسری نوری در این پرونده اجتماع و تبانی است. مصداق این اتهام هم بیانیه‌ای است که هرگز منتشر نشده است.»

«شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای شیراز پس از اخذ آخرین دفاع از کسری نوری، درباره این پرونده قرار عدم صلاحیت صادر کرد و پرونده را به تهران ارجاع داد. در دادسرای تهران، این پرونده را به شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین ارجاع دادند اما این شعبه هم خود را صالح به رسیدگی به این پرونده ندانست و قرار عدم صلاحیت صادر کرد.»

«چون میان ۲ شعبه بازپرسی برای رسیدگی به پرونده اختلاف بر سر صلاحیت ایجاد شده است، پرونده برای تعیین تکلیف به شعبه ۱۱ دیوان عالی کشور ارجاع شد اما از آن زمان تا کنون بلاتکلیف مانده است.»

«در پرونده‌ای که برای کسری نوری در شعبه ۱۴ بازپرسی شیراز تشکیل شده، قرار وثیقه صادر شده است ولی در همین زمان، اختلاف صلاحیت میان دادسرای شیراز و دادسرای اوین ایجاد شد و به همین دلیل پرونده بلاتکلیف رها شد تا مشخص شود شعبه یک بازپرسی دادسرای اوین صالح به رسیدگی است یا دادسرای شیراز.»

او با بیان اینکه «موارد اتهامی کسری نوری در پرونده دوم هم قانونا می‌تواند مشمول عفو قرار گیرد»، گفت: «قانونا از نظر ما، موارد اتهامی جدید کسری نوری به شکلی است که می‌تواند مشمول عفو شود ولی هنوز پرونده توسط دیوان عالی کشور تعیین تکلیف نشده است. ما در حال پیگیری از دیوان هستیم تا هم قرار بازداشت فک شود و هم پرونده جدید کسری نوری شامل عفو شود.»

«اعتقاد ما این است که بازپرس رسیدگی کننده با توجه به اینکه قرار وثیقه صادر شده، می‌تواند موجبات آزادی کسری نوری به قید وثیقه را فراهم آورد.»

این وکیل دادگستری با اشاره به مراجعه خود به دیوان عالی کشور، گفت: « به دیوان عالی کشور رفتم ولی گفتند که هنوز موضوع تعیین تکلیف نشده است. گفتند به موضوع رسیدگی می‌کنیم. نامه‌ای هم از شعبه ۱۴ بازپرسی دادسرای شیراز برده بودیم تا شاید پرونده سریع‌تر تعیین تکلیف شود.»

«ما به آزادی کسری نوری تا پیش از نوروز امیدواریم. اگر پرونده در دیوان عالی کشور تعیین تکلیف شود و دادسرای شیراز صالح به رسیدگی تشخیص داده شود، با توجه به اینکه قرار وثیقه برای کسری نوری در شعبه ۱۴ صادر شده، احتمال آزادی او به مراتب بیشتر هم خواهد بود. اما همه این‌ها منوط به تعیین تکلیف پرونده در دیوان عالی کشور است. ما در روزهای آتی بازهم به دیوان مراجعه می‌کنیم تا شاید نتیجه مثبتی گرفتیم.»