ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sat, 28.01.2023, 15:00

پمپئو: جمهوری اسلامی سازمانی تروریستی در قالب «حکومت» است


مایک پمپئو، وزیر خارجه پیشین آمریکا در کتاب جدید خود نوشت، رژیم جمهوری اسلامی که توسط خمینی بنیان گذارده شد، سازمانی تروریستی در قالب «حکومت» است.

او در کتابش با عنوان «یک قدم عقب ننشین؛ نبرد برای آمریکایی که دوستش دارم»، اظهار داشت که رژیم ایران با ایجاد و حمایت از گروه‌های تروریستی مانند حزب‌الله لبنان و حوثی‌ها به‌دنبال توسعه‌طلبی در منطقه است.

پمپئو در این کتاب تاکید کرد که تفاوتی میان رژیم جمهوری اسلامی و سازمان‌های تروریستی مانند القاعده وجود ندارد.

وی اشاره کرده که مقر اصلی القاعده بر خلاف تصور عمومی نه در افغانستان بلکه در ایران است.

پمپئو همچنین جزئیاتی از تصمیم کشتن قاسم سلیمانی، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران ایران توسط دونالد ترامپ، رئیس جمهوری پیشین آمریکا در ژانویه ۲۰۲۰ را افشا کرده است.

او گفت، ترامپ در رابطه با کشتن سلیمانی تصریح کرد که الان وقت شلیک به سلیمانی و پایان دادن به عملیات‌های فزاینده تروریستی ایران است.

کمک سیا به موساد

وزیر خارجه پیشین آمریکا پیشتر تصریح کرد که سازمان سیا به فرار عوامل موساد از خاک ایران در فوریه ۲۰۱۸، پس از سرقت آرشیو اتمی جمهوری اسلامی، کمک کرده است.

پمپئو، روابط ویژه خود با یوسی کوهن، رئیس وقت سازمان اطلاعات خارجی اسرائیل موسوم به «موساد» را نیز در کتاب جدیدش یادآوری کرده است.

او‌ اظهار داشت: «پس از بازگشت از یک پایتخت اروپایی در هنگام پیاده شدن از هواپیما، تماسی از کوهن دریافت کردم و دوباره به درون هواپیما بازگشتم زیرا هواپیما دارای تجهیزات خاصی بود که امکان دریافت کاملا سری تماس از مقامات اسرائیلی را میسر می‌کرد.»

وزیر خارجه سابق آمریکا صدای طرف اسرائیلی تماس‌گیرنده را «آرام و مصمم» توصیف کرد.

پمپئو افزود: «کوهن به من گفت، مایک! تیم امنیتی ما هم اکنون یک عملیات بسیار مهمی را (در ایران) انجام داده است اما برای خروج برخی اعضای این تیم با مشکل مواجه شدیم. آیا می‌توانم روی کمک شما حساب کنم؟»

به‌رغم این که پمپئو نام عملیات و مدت انجام آن را در کتاب خود ذکر نمی‌کند، توصیف آن عملیات سری به «یکی از مهمترین عملیات‌های اطلاعاتی موفق»، با زمان و چگونگی عملیات سرقت اسناد اتمی ایران در سال ۲۰۱۸ مطابقت دارد.