ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 27.01.2023, 12:48

محمد سودانی به دنبال کاهش نفوذ ایران در عراق است


نخست وزیر عراق در حالی در فرانسه به سر می‌برد که برخی رسانه‌ها حضور او را در ادامه تلاش این مقام عالی عراقی برای جذب سرمایه‌گذاری و همچنین کاهش نفوذ ایران در عراق می‌دانند.

خبرگزاری رویترز گزارش داد محمد سودانی نخست وزیر عراق در جریان سفر خود به فرانسه مذاکرات برای گسترش مشارکت در طرح های اقتصادی از جمله توسعه صنعت نفت و گاز را در دستور کار دارد. به نوشته این خبرگزاری او در فرانسه چندین توافق کلیدی را امضا خواهد کرد.

سفر سودانی بعد از کسب رضایت طرف‌های قطری است. قطر برای به‌دست‌آوردن سهم ۳۰ درصدی از سرمایه‌گذاری شرکت توتال در عراق تلاش می‌کند.

به گفته کارشناسان، حضور فرانسوی‌ها و قطر موفقیتی چشمگیر برای محمد سودانی، نخست وزیر عراق خواهد بود و همچنین گامی در جهت مقابله با نفوذ ایران تلقی خواهد شد چراکه هدف نخست کاهش وابستگی عراق به گاز ایران است.

با اینکه در سالهای اخیر جمهوری اسلامی فعالیت گسترده نظامی و سیاسی در عراق داشته اما از زمان مصطفی کاظمی، نخست وزیران عراق سیاست کاهش نقش حضور جمهوری اسلامی را دنبال کرده‌اند. حتی سودانی در هفته های اخیر بر سر تاکید بر عبارت «خلیج عربی» به جای «خلیج فارس» وارد جنگ لفظی با برخی مقامات جمهوری اسلامی شد.

سودانی در مراسم گشایش مسابقات فوتبال کشورهای حوزه خلیج فارس در بندر بصره عراق، نام رسمی این مسابقات را «جام خلیج عربی» عنوان کرد. فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا، نیز در این مسابقات از نام «خلیج عربی» استفاده کرده بود. این اقدام واکنش تند کاربران ایرانی در فضای مجازی و واکنش ملایم مقامات جمهوری اسلامی را به همراه داشت. با این حال آقای سودانی نه تنها درباره به کار بردن عبارت «خلیج عربی» به جای خلیج فارس عذرخواهی نکرد، بلکه مدعی شد که این یک «واقعیت تاریخی» است.

علاوه بر نخست وزیر عراق، مقتدی صدر روحانی پرنفوذ نیز اخیرا در توئیت خود از عبارت «خلیج عربی» برای خوشامدگویی به مهمانان فوتبالی و فوتبال‌دوستان به بصره استفاده کرد.