ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 26.01.2023, 23:04

وال‌استریت ژورنال: پیام بزرگترین رزمایش نظامی اسرائیل و آمریکا به تهران


ایندیپندنت فارسی: پس از برگزاری رزمایش چهار روزه مشترک اسرائیل و ایالات متحده آمریکا، روزنامه وال‌استریت ژورنال روز پنجشنبه، ۲۶ ژانویه ۲۰۲۳، پیام سیاسی این رزمایش نظامی را بررسی کرد. به‌گزارش این روزنامه آمریکایی، این رزمایش نظامی، که بزرگ‌ترین رزمایش مشترک ایالات متحده و اسرائیل به‌حساب می‌آید، حاوی این پیام بود که آمریکا، حتی زمانی که بر جنگ اوکراین تمرکز دارد، «به خاورمیانه پشت نمی‌کند.»

وال‌استریت ژورنال می‌نویسد در این رزمایش چهار روزه، نیروهای ایالات متحده بیش از مقادیر هنگفتی مهمات واقعی شلیک کردند و هزاران تن از نیروهای نظامی آمریکا و اسرائیل در آن حضور داشتند.

وال استریت ژورنال تاکید می‌کند که اگرچه فرماندهان نظامی اسرائیل و آمریکا بارها گفته‌اند هدف رزمایش آنها تمرکز بر ایران نیست، اما شواهد موجود نشان می‌دهد که در نهایت پیام سیاسی این رزمایش نظامی این است: «آمریکا و اسرائیل بیش از هر زمان دیگری، به‌منظور مقابله با [حکومت] ایران و نیروهای نیابتی‌اش در سراسر منطقه خاورمیانه، با یکدیگر همکاری می‌کنند.»

وال‌استریت ژورنال از قول ژنرال هرتزی هالوی، که هفته گذشته مسئولیت ستاد ارتش اسرائیل را بر عهده گرفت، نوشت که این رزمایش مشترک، به‌شکل چشمگیری توانایی‌های دفاعی اسرائیل را ارتقا داد. او خطاب به خبرنگارها گفت اسرائیل می‌داند چگونه به‌خوبی از خود دفاع کند، اما این نکته را هم به خوبی می‌داند که وقتی با حمله مواجه می‌شود بهترین دفاع حمله کردن است.

هالوی در ادامه این بخش از گفته‌های خود تاکید کرد که رزمایش چهار روزه کشور متبوعش با آمریکا توانایی‌های تهاجمی تل‌آویو را نشان می‌دهد و اگر جمهوری اسلامی به اسرائیل حمله کند این قابلیت‌های تهاجمی نیز فعال خواهند شد.

پس از آشکار شدن همکاری‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران با روسیه در جنگ اوکراین، ایالات متحده نیز هشدار داد که تهران و مسکو در حال شکل دادن به اتحادی نظامی‌اند که برای این کشور و متحدانش «تهدیدی بلند مدت» به‌حساب می‌آید. به این ترتیب در ماه‌های اخیر، بسیاری از ناظران بین‌المللی گفته‌اند در حال حاضر مقام‌های آمریکا نگرانند که روسیه در قبال تحویل موشک‌های ساخت حکومت ایران، جنگنده‌هایی پیشرفته در اختیار جمهوری اسلامی قرار دهد.

ژنرال هاوی نیز به همین علت اعلام کرد دخالت نظامی جمهوری اسلامی در جنگ اوکراین نشان داد حکومت ایران تنها تهدیدی برای اسرائیل به‌حساب نمی‌آید و تهدیدهایش مشمول کشورهای بیرون از منطقه خاورمیانه نیز می‌شود؛ موضعی که مقام‌های اسرائیلی سال‌هاست بر روی آن تاکید می‌کنند.

این ژنرال عالی‌رتبه ارتش اسرائیل در بخشی از گفتگوی مطبوعاتی روز پنجشنبه خود گفت:«امیدوارم [دخالت ایران در جنگ اوکراین] به ما کمک کند تا جهان را به موضعی برسانیم که اقدامات بد [حکومت] ایران در سراسر جهان و به‌ویژه در خاورمیانه را متوقف و محدود کنیم.»

از سوی دیگر مقام‌های آمریکایی نیز پس از پایان این رزمایش اعلام کردند که مانور نظامی چهار روزه آنها با اسرائیل در حکم ارسال پیامی به «دشمنان» بود مبنی بر اینکه تمرکز ایالات متحده بر جنگ اوکراین توانایی این کشور در پاسداری از منافعش در خاورمیانه را تضعیف نکرده است.