ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2023, 23:19

چند کشور عربی کارکنان اخراج شده گوگل و آمازون را استخدام می‌کنند


همزمان با اخراج ده‌ها هزار نفر از شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعات چون گوگل و آمازون، مدیران شرکت‌ها و صنایع در منطقه خلیج فارس به شبکه «العربیه» گفته‌اند به دنبال استخدام کارکنانی هستند که توسط شرکت‌های چند میلیون دلاری مانند آمازون و توییتر اخراج شده‌اند و در نتیجه مجموعه بزرگ‌تری از کارکنان با استعداد فناوری در دسترس کسب‌وکارهای کوچک‌تر هستند.

العربیه انگلیسی در گزارشی که سه شنبه ۴ بهمن منتشر شده، به نقل از جیمز تافری، مدیر عامل شرکت کارگزینی CloudSource، نوشت:«شرکت‌های متوسط و کوچک نمی‌توانند به مایکروسافت بروند و کارمندان آن را جذب کنند.»

اما، با توجه به اینکه شرکت‌های فناوری بزرگی، چون آمازون، و شرکت مادر گوگل، آلفابت، در هفته‌ها و ماه‌های اخیر اخراج‌های گسترده را اعلام کرده‌اند و افراد بسیار ماهری را بیکار کرده‌اند، ممکن است دیگر چنین نباشد.

تافری همچنین به العربیه گفت: «این در را به سوی بازار استعدادها باز می‌کند. چون در اثر این امر، مردم (کارکنان ماهر) فناوری‌های بزرگ را ایمن نمی‌دانند و این فرصت برای کسب‌وکارهای در حال رشد برای جذب استعدادهای بیشتر است».

در پی خبر اخراج ۶ درصد از نیروی کار گوگل در روز جمعه ۳۰ دی، رسانه‌ها اعلام کردند که دفتر مایکروسافت مستقر در واشنگتن نیز می‌خواهد دوباره کارکنان خود را کاهش دهد. مایکروسافت پیش‌تر در سال ۲۰۲۲، دو دور از اخراج کارکنان خود را رسانه‌ای کرده بود.

شرکت دیگری که اعلام کرد نیروهای کاری خود را «تعدیل» می کند، آمازون بود. آمازون در روزهای نخست سال جدید میلادی اعلام کرد که به عنوان بخشی از روند کاهش نیروی کار خود، تعداد افراد اخراج شده خود را به بیش از ۱۸ هزار نفر افزایش خواهد داد.

جاستین ساغلام مدیر یک شرکت فعال در زمینه رمزارزها نیز اعلام کرده که شرکت متبوع او، «ام‌ دابلیو‌ ای کی»، استخدام افرادی که توسط شرکت‌های غول صنایع آی‌تی اخراج شده‌اند، «همیشه در دستور کار» قرار می‌دهد.

شرکت تافری که فعالانه به دنبال استخدام کارمندان سابق در شرکت‌های بزرگ فناوری است، در حال حاضر برای حدود ۲۰۰ موقعیت شغلی در سراسر جهان، با بسیاری از مشتریان خود در امارات متحده عربی، پادشاهی عربی سعودی و قطر، به توافق رسیده است.

تافری در این باره نیز گفت: «حدود ۷۰ تا ۸۰ درصد از استخدام‌هایی که کلاود سورس به نمایندگی از شرکت‌های خلیج‌ انجام می‌دهد، از خارج از منطقه هستند.»

همچنین شرکت «ام دابلیو ای کی» که ساغلام مدیریت آن را برعهده دارد نیز اعلام کرده که به دنبال استخدام برای مشاغل فناوری اطلاعاتی در شرکت‌های مستقر در منطقه خلیج، به ویژه در امارات و سعودی است.

ساغلام هم گفته است که روزانه حداقل ۱۰ پیام از افرادی در اروپا دریافت می‌کند که می‌خواهند متقاضی این مشاغل در منطقه خلیج هستند: «ما می‌توانیم استعدادهای خوبی را در [بخش] فناوری جذب کنیم.»

موج استخدام‌های جدید ناشی از همه‌گیری ویروس کروناست

در حالی‌که تقاضا برای استخدام کارکنان حوزه آی‌تی در منطقه خلیج بالا رفته، بسیاری معتقدند که این تغییر ناشی از تحولاتی است که با همه‌گیری ویروس کرونا در دنیا ایجاد شده است.

به باور کارشناسان، زمانی که مردم مجبور شدند ماه‌ها در سراسر جهان در خانه بمانند و بسیاری از کارهای خود را از طریق اینترنت و به صورت دیجیتال انجام دهند، تقاضا برای مشاغلی که این امکان را ایجاد کند، بیشتر شده است.

در همین باره، ساغلام به العربیه گفت: «بسیاری از شرکت‌ها در تلاش بودند تا سیستم‌ها و پلتفرم‌های خود را در عصر دیجیتال به‌روز کنند».

جیمز کوان، یکی از بنیانگذاران شرکت استخدام امارات متحده عربی نیز به العربیه انگلیسی گفت: «علیرغم اینکه بسیاری از شرکت‌ها و استخدام‌کنندگان، اکنون را زمان مناسبی برای استخدام از شرکت‌های بزرگ فناوری می‌دانند، کسب‌وکارها همیشه در جستجوی استعداد از غول‌های فناوری بوده‌اندو این فقط محدود در چند ماه اخیر نیست.»

با این‌وجود، کارشناسان می‌گویند که بسیاری از افرادی که کار خود را در شرکت‌های بزرگ فناوری اطلاعاتی از دست می‌دهند، برای خود کسب و کار جدیدی راه می‌اندازند.

در همین‌باره، کوان با اشاره به نقش سعودی در آینده دیجیتال منطقه خلیج ایفا خواهد کرد، گفت: «در حالی که امارات متحده عربی در حال حاضر به عنوان قطبی برای کارکنان بخش آی‌تی است، به دلیل بودجه‌ای که این صنعت از طریق پروژه‌های دیجیتالی از جمله شهر آینده‌نگر «نیوم (NEOM)»، و بازی‌ها و ورزش‌های الکترونیکی دریافت می‌کند، این نقش رهبری در آینده نزدیکی به سعودی منتقل خواهد شد.»

به گفته کوان، «سعودی یک قدرت رو به رشد است و در ۱۰ سال آینده واقعا قوی خواهد بود.»