ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2023, 22:36

اعتراض فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران به دستگیری‌های جدید


سی‌و‌سه روزنامه‌نگار پس از دستگیری از زمان آغاز اعتراض‌های سراسری پس از کشته شدن مهسا امینی در ۱۶ سپتامبر ۲۰۲۲، همچنان در ایران در بازداشت به سر می‌برند که برخی از آنها به حبس‌های سنگین محکوم از جمله در هفته‌های اخیر یک روزنامه‌نگار به ۱۸ سال زندان محکوم شد.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران (IFJ) از مقامات ایرانی مجددا خواست تا همه روزنامه‌نگاران زندانی را آزاد کنند و جریان آزاد اطلاعات را به کشور بازگردانند.

آنتونی بلانگر، دبیر کل فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران در این رابطه گفت: «ما به شدت نگران سرنوشت همکارانمان در زندان و تلاش‌های بی‌وقفه مقامات ایران برای تشدید کنترل خود بر رسانه‌ها و خبرنگاران هستیم.»

آقای بلانگر افزود: «ما خواستار آزادی فوری همه خبرنگاران در بند هستیم و از مقامات ایران می‌خواهیم شرایط واقعی دموکراسی در کشور حاکم کنند.»

در دو هفته گذشته، چندین روزنامه‌نگار ایرانی شدیدترین احکام زندان از زمان آغاز اعتراضات را دریافت کرده‌اند. این احکام از ۱ سال تا ۱۸ سال حبس بوده است.

طولانی‌ترین حکم، برای احسان پیربرناش، روزنامه‌نگار ورزشی صادر شده است. او در دادگاه به اتهام «تحریک و اغوای مردم به جنگ و خونریزی با تشکیل دسته و گروه»، «توهین به مقدسات»، «جرائم رایانه‌ای» و «تبلیغ علیه نظام» به ۱۸ سال زندان محکوم شده است.

چهار زن روزنامه‌نگار به نام‌های نسیم سلطان بیگی، ملیکا هاشمی، مهرنوش زارعی و سعیده شفیعی نیز در ۲ هفته اخیر بازداشت شدند و با احتساب آنان، تعداد خبرنگاران در زندان‌های ایران به ۳۳ نفر رسید.

فدراسیون بین‌المللی روزنامه‌نگاران همچنین با استقبال از آزادی هشت روزنامه‌نگار با قید وثیقه، اعلام کرد تعداد روزنامه‌نگاران آزاد شده از آغاز اعتراضات سراسری در ایران تا به امروز به ۴۳ نفر رسیده است.