ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2023, 13:17

روسیه «بنیاد ساخاروف» را در لیست سیاه گذاشت


در اقدامی که رسانه‌های غربی آن را به اوج‌گیری اختلافات روسیه و غرب مشابه دوران «جنگ سرد» تشبیه کردند، مسکو «بنیاد ساخاروف» که در زمینه حقوق بشر و خلع سلاح هسته‌ای فعالیت می‌کند را در لیست سیاه خود گذاشت.

به گزارش خبرگزاری «رویترز»، دادستانی کل روسیه روز دوشنبه اعلام کرد «پس از بررسی مطالب دریافت‌شده» درباره بنیاد ساخاروف، که دفتر اصلی آن در جنوب غربی پایتخت آمریکا واشینگتن دی‌سی قرار دارد، مسکو تصمیم گرفت این نهاد را در فهرست سازمان‌های غیردولتی خارجی و بین‌المللی که فعالیت‌های آنها برای روسیه «نامطلوب» شناخته شده قرار دهد.

مقامات بنیاد ساخاروف تاکنون در این باره اظهار نظری نکرده‌اند، و هنوز مشخص نیست که تصمیم مسکو چه تاثیری بر کار این بنیاد در روسیه و در سطح بین‌الملل خواهد گذاشت. این بنیاد هدف خود را تقویت صدای ساخاروف به منظور آگاهی‌رسانی درباره لزوم خلع سلاح هسته‌ای و ساختن جهانی امن‌تر و عادلانه‌تر اعلام کرده است.

آندری دمیتریویچ ساخاروف (۱۹۲۱ - ۱۹۸۹) فیزیکدان هسته‌ای برجسته اهل اتحاد جماهیر شوروی سابق بود، که در ابتدا به خاطر اختراع بمب ترمونوکلیر یا اتمی-حرارتی برای کشور متبوعش مشهور شد.

ساخاروف بعدها دچار تحولات روحی و فکری شد، و از اقدامات پیشین خود فاصله گرفت. او به مخالفت پُرشور با رقابت اتمی میان شوروی و آمریکا و افزایش تعداد کلاهک‌های هسته‌ای در دوران جنگ سرد که حیات بشر و سیاره زمین را به خطر انداخته بود، پرداخت.

ساخاروف همچنین به مدافع سرسخت دموکراسی و توسعه سیاسی و آزادی‌های مدنی در شوروی تبدیل شد، و به خاطر مجموعه مواضعش مورد آزار و اذیت حکومت کمونیستی کشورش قرار گرفت.

به پاس خدمات ساخاروف به بشریت، کمیته نوبل در سال ۱۹۷۵ جایزه صلح خود را به وی تقدیم کرد. «جایزه ساخاروف» که پارلمان اروپا به افتخار او پایه گذاشته است، سالانه به افراد و سازمان‌های مدافع حقوق بشر در سراسر جهان اهدا می‌شود.