ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 24.01.2023, 13:15

رابرت مالی: چین را برای توقف خرید غیرقانونی نفت ایران تحت فشار قرار می‌دهیم


رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران در اظهاراتی اعلام کرد، ایالات متحده آمریکا برای توقف صادرات نفت ایران به چین، فشارهای خود را علیه پکن تشدید خواهد کرد.

مالی، دوشنبه ۲۳ ژانویه، به تلویزیون «بلومبرگ» گفت، چین مقصد اصلی صادرات غیرقانونی نفت ایران است. مالی افزود، آمریکا گفت‌وگوهای بیشتری با پکن برای توقف خرید نفت ایران انجام خواهد داد.

پس از خروج دونالد ترامپ، رئیس‌جمهوری سابق آمریکا از توافق هسته‌ای موسوم به «برجام» در سال ۲۰۱۸، تحریم‌های واشینگتن علیه صنعت نفت جمهوری اسلامی افزایش یافت.

محموله‌های صادراتی نفت خام و میزان فروش فرآورده‌های پتروشیمی جمهوری اسلامی در ماه‌های گذشته افزایش یافته است. به گفته بلومبرگ، بخش عمده این کالاها توسط چین واز طریق مالزی خریداری می‌شود.

میزان صادرات نفتی کشورهای حوزه خلیج در ماه گذشته نیز به ۱.۴ میلیون بشکه در روز رسید. به گفته شرکت «ورتکسا»، این بیشترین میزان در طول چهار سال گذشته است.

به گفته برخی کارشناسان، حضور نفت ایران در بازارهای جهانی به ثبات قیمت‌ها کمک می‌کند. با این وجود رابرت مالی از این موضوع ابراز خرسندی نکرد.

با آغاز حمله روسیه به خاک اوکراین، قیمت نفت خام برنت به بشکه‌ای ۱۳۰ دلار رسید. به‌دنبال آن قیمت بنزین نیز در آمریکا شاهد رشد چشمگیری بود و فشارها علیه جو بایدن، رئیس‌جمهوری آمریکا افزایش یافت.

رابرت مالی در زمینه افزایش صادرات نفت ایران گفت: «ما با این موضوع راحت نیستیم...آیا می‌توانیم تحریم‌ها را در بهترین شکل اعمال کنیم؟ خیر. اما هر کاری از دستمان برآید برای اعمال تحریم‌ها انجام خواهیم داد.»

مالی در این مصاحبه به سرکوب اعتراضات در ایران نیز اشاره کرد و گفت، آمریکا بر توقف این سرکوب و پایان‌دادن به خشونت علیه معترضان در ایران متمرکز شده است.

مقامات آمریکا خاطرنشان کرده‌اند، تمرکز این کشور پیشتر بر احیای برجام بوده است. با آغاز خیزش سراسری در ایران و سرکوب مرگ‌بار اعتراضات توسط جمهوری اسلامی، واشینگتن اعلام کرد که دیگر به ‌دنبال احیای برجام نیست.

مالی در این زمینه تصریح کرد: «دستور کار ما بر کشتن شهروندان ایرانی توسط جمهوری اسلامی و اقدامات ما برای مقابله با آن متمرکز شده است.»

کارشناسان به خبرگزاری فرانسه گفته‌اند که به‌رغم سرکوبگری شدید جمهوری اسلامی که به کاهش میزان اعتراضات ضدحکومتی خیابانی در ایران انجامیده است، معترضان کماکان به شیوه‌های مختلف به اعتراضات خود ادامه می‌دهند و خواهان سرنگونی رژیم ایران هستند.