ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.01.2023, 20:07

اصولگرایان ما را ببخشند / زمستان اروپا سخت است


امتداد - داوود حشمتی:

بعد از اینکه آیت الله علم الهدی در خطبه های نماز جمعه موضوع سرمای ایران را عادی جلوی داد و به منتقدان حمله کرد، خبرگزاری فارس هم نوشت: «باز هم عده‌ای با فضاسازی سعی در ایجاد افکاری اشتباه در جامعه داشتند و برف و بوران‌های شدید را در کشور عاملی بر ناکارآمدی قلمداد کردند. این افراد در رسانه‌های اصلاح‌طلب زمستان ایران را با زمستان سخت اروپا مقایسه کرده و بر اساس این قیاس سعی در تخریب دولت دارند، در صورتی که در اروپا علاوه بر اینکه هزینه‌های انرژی چندین برابر شده و در بسیاری از مناطق اروپایی مردم به گرم کردن خود با هیزم و حتی خاکستر گربه روی آورده‌اند، ظاهراً به چشم رسانه‌های اصلاح‌طلب نیامده است.»

ما را ببخشید که فکر می‌کردیم شما خودتان متوجه هستید در مورد «زمستان سخت اروپا» چه می‌گویید. ما تصورمان این بود که شما وقتی از زمستان سخت می‌گویید، از نحوه مدیریت کردن زمستان امسال توسط اتحادیه اروپا حرف میزنید. تصور ما این بود که وقتی محمد مرندی، مشاور تیم مذاکره کننده در توییتی از کلید‌واژه «زمستان سرد» استفاده کرده و می‌نویسد: «ایران صبور خواهد بود. ایالات متحده در زمان اوباما به‌طور سیستماتیک توافق را نقض کرد و در زمان ترامپ/ بایدن حداکثر فشار را علیه شهروندان بی‌گناه اعمال کرد. از این‌رو، ایران ابهامات یا خلأهای متن را نمی‌پذیرد. زمستان نزدیک است و اتحادیه اروپا با بحران انرژی فلج‌کننده مواجه است.» متوجه هست چه می‌گوید.

ما را ببخشید که فکر می‌کردیم وقتی کیهان می‌نویسد: «آن طرفی که باید عجله کند ما نیستیم. دو ماه! فقط دو ماه دیگر اگر اوضاع به همین شکل ادامه یابد، اوضاع زمین تا آسمان تغییر خواهد کرد!» متوجه این هست که در مورد چه چیزی دارد سخن می‌گوید.

ما تصور می‌کردیم وقتی خبرگزاریهای تسنیم و فارس از «زمستان سرد و تاریک» حرف می‌زنند، منظورشان در واقع عدم توانایی اتحادیه اروپا در مدیریت زمستان 2023 است، نه میزان درجه هوا. ما فکر می‌کردیم شما متوجه هستید که معنای این حرف این است که منتظر نشستید اروپا به دست و پای شما بیفتد. ما فکر میکردم شما وقتی مینویسید: «اروپا نیازمند منابع ایران است و اگر این کشورها به اصطلاح گاز می‌خواهد، باید به آمریکا فشار بیاورد که در مذاکرات نرمش نشان دهد» معنایش را متوجه میشوید.

ما فکر می‌کردیم وقتی جانسون، نخست وزیر سابق انگلیس، امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه، اولاف شولتز، صدر اعظم آلمان با جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا پیرامون برجام گفتگوی تلفنی انجام دادند و مرندی مشاور تیم مذاکره کننده با انتشار تصاویر آن نوشت: «زمستان در راه است» در واقع داشت تهدید می‌کرد که به ما نیازمند هستید.

ما به خطا فکر می‌کردیم که وقتی روزنامه دولت می‌نویسد: «زمستان غرب را سر عقل خواهد آورد» منظورش این است که به دست و پای ایران می افتند برای مذاکره و توافق. نگو منظور آنها از “سر عقل آمدن” چیزی است که هنوز نمی‌دانیم چیست.

همین روزنامه دولت نوشته بود: امسال زمستان سختی برای کشورهای واردکننده انرژی است... ایران آمادگی دارد بخشی از نیاز کشورهای اروپایی را تأمین کند، اما خودشان در حق مردم خودشان ظلم می‌کنند. به این ترتیب انتظار می‌‌رود کشورهای اروپایی در شرایط کنونی مذاکرات، به استقبال پاسخ تهران بروند و امریکا را به عقب‌نشینی از مواضع پیشین خود متقاعد کنند.»

اصولگرایان عزیز ما را ببخشید. تصور ما از شما این بود که متوجه حرفهایی که می‌زنید هستید. ما فکر می‌کردیم شما یک محاسباتی انجام دادید و وقتی براساس این محاسبات اشتباه تصمیم گرفتید، دستکم تبعات اشتباهات خود را بپذیرید. ما فکر می‌کردیم شما وقتی منتظر «سرعقل آمدن اروپا به خاطر زمستان سخت» بودید و این اتفاق نیفتاد و البته به عوض آن تحریم‌ها را بیشتر میکنند، شما خودتان می‌فهمید در مورد چه چیزی حرف می‌زدید.

اما باور کنید وقتی دیدیم مدام درحال رُفت و رُوب خاکسترهای تصمیم‌گیری غلط خود به زیر فرش هستید و مدام از سردبودن اروپا حرف می زنید ناگزیر بودیم شک کنیم به درک و فهم‌ها. و از آنجا که شما اصولگرایان همواره معصوم هستید و هرگز خطا نمی‌کنید، پس به خودمان شک کردیم و از شما عذرخواهی می‌کنیم.

در مقابل فقط یک خواهش داریم: دستکم جلوی دهان سردار کوثری را بگیرید که نگوید: «برجام را «صددرصد» قبول داریم/ آن‌ها بیایند به تعهدات خود عمل کنند» شاید بقیه هم اشتباهی برداشت کنند که زمستان سخت اروپا را سر عقل آورده، اما این ما هستیم که از آتش زدن برجام و کوبیدن میخ بر تابوت آن پشیمان شدیم.