ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 23.01.2023, 12:26

اتحادیه اروپا تحریم‌های تازه‌ای را برای ایران «تصویب کرده است»


سوئد، رئیس دوره‌ای شورای اروپا در توییتر از تصویب تحریم‌های تازه‌ای برای ایران خبر داد بدون اینکه جزئیات بیشتری را اعلام کند.

علاوه بر این، اتحادیه اروپا بار دیگر «سرکوب بی‌رحمانه و بی‌تناسب اعتراض مسالمت‌آمیز را بشدت محکوم کرده است.»

به گزارش بی‌بی‌سی، ساعاتی پیش آنالینا بربوک وزیر خارجه آلمان از تلاش برای قرار دادن سپاه در فهرست گروه‌های «تروریستی» استقبال کرد و گفته بود:

«ما هنوز در ایران رژیمی بی‌رحم را بر ضد مردم خودش می‌بینیم و سپاه پاسدران که هر روز جو رعب و وحشت برای مردم ایجاد می‌کند.»

او پیش از نشست وزیران خارجه اتحادیه اروپا در بروکسل خواستار این شده بود که امروز (دوشنبه) تحریم‌های تازهای برای ایران تصویب شود.

در همین حال، جوزپ بورل مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا می‌گوید برای قرار دادن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های «تروریستی»، ابتدا باید دادگاه یکی از کشورهای عضو حکم صادر کند تا این اتحادیه بتواند وارد عمل شود.

آقای بورل گفت: «این (شناسایی سپاه بعنوان نهاد تروریستی) چیزی نیست که بدون تصمیم دادگاه انجام شود، اول تصمیم دادگاه. نمی‌توانید بگویید چون از شما خوشم نمی‌آید پس تروریست هستید.»

دو دیپلمات هفته پیش به رویترز گفته بودند وزرای خارجه این اتحادیه قرار است سی و هفت شخص حقیقی و حقوقی را به دلیل «نقض حقوق بشر» در ایران مشمول تحریم کنند.

پارلمان اروپا هم هفته پیش در قطعنامه‌ای پیشنهادی از شورای وزیران اتحادیه خواسته بود تا سپاه پاسداران را به دلیل سرکوب معترضان در ایران و تحویل دادن پهپاد نظامی به روسیه در جنگ اوکراین، به عنوان یک سارمان «تروریستی» معرفی کند.

دولت و مجلس در ایران اتحادیه اروپا را در صورت گنجاندن سپاه در فهرست نهادهای «تروریستی»، تهدید به اقدام متقابل کرده‌اند.

وزارت خارجه ایران هر گونه «تعرض به سپاه» را «تعرض به امنیت جمهوری اسلامی» دانسته است.

دولت و مجلس در ایران اتحادیه اروپا را در صورت گنجاندن سپاه در فهرست نهادهای «تروریستی»، تهدید به اقدام متقابل کرده‌اند.