ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 22.01.2023, 21:43

هرچه در جهان محبوب است، برای ایرانی ها فیلتر شده!


زومیت: در بین ۱۰ اپلیکیشنی که بیشترین آمار دانلود را در سال ۲۰۲۲ داشته‌اند، اینستاگرام و واتساپ در رتبه‌های اول و دوم هستند که حالا از فیلتر شدنشان در ایران بیش از چهار ماه می‌گذرد.

‏با حصاری که فیلترینگ دور شهروندان ایرانی کشیده، آن‌ها به اعضای منزوی و گوشه‌نشین دهکده جهانی تبدیل شده‌اند. حالا دیگر هرچه در جهان پرکاربرد است برای کاربر ایرانی بدون VPN غیر قابل دسترسی است.

آمارهای مربوط به شبکه‌های اجتماعی که استاتیستا منتشر کرده نیز نشان می‌دهد اکثر شبکه‌های اجتماعی که در سال ۲۰۲۲ بیشترین میزان دانلود در جهان را داشته‌اند، در ایران فیلتر هستند. در این لیست اینستاگرام با ۵۴۷ میلیون دانلود در صدر ایستاده و پس از آن واتساپ با ۴۲۴ میلیون، تلگرام با ۳۱۰ میلیون، فیسبوک با ۲۹۸ میلیون و مسنجر فیسبوک با ۲۱۰ میلیون دانلود در رتبه‌های دوم تا پنجم ایستاده‌اند که همگی در کشور ما فیلتر هستند.

البته در این لیست پلتفرم‌های دیگری هم وجود دارند که هرچند اپلیکیشن‌شان در جهان بیشترین میزان دانلود را در سال گذشته میلادی داشته اما کاربران داخل ایران فقط با تغییر IP می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. ششمین شبکه اجتماعی در لیست استاتیستا توییتر است که در سال ۲۰۲۲، حدود ۱۶۰ میلیون دانلود داشته و اپلیکیشن فیسبوک لایت، که نسخه کم حجم شده فیسبوک است، ۱۵۱ میلیون دانلود را ثبت کرده و در رتبه هفتم ایستاده است.