ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.01.2023, 11:19

همراهی جشنواره‌های برلین و داکوتا با اعتراضات ایران


جشنواره‌های بین‌المللی سینمایی با خیزش انقلابی مردم ایران اعلام همبستگی کردند. از جمله جشنواره برلین حضور تمامی کمپانی‌های فیلم‌سازی، رسانه‌ها و روزنامه‌نگاران حکومتی ایران را در دوره آتی این رویداد ممنوع کرد و جشنواره داکوتا، پوستر اصلی خود را به اعتراضات ایران اختصاص داد.

جشنواره فیلم و هنر داکوتای شمالی، پوستر اصلی خود را به طرحی از اعتراضات ایران با شعار «زن، زندگی، آزادی» اختصاص داد و هم‌زمان، آثاری را از هنرمندان زن ایرانی به نمایش گذاشت.

پوستر اصلی جشنواره بر اساس اثری از پرنیان پورموحد با عنوان «زن، زندگی، آزادی» طراحی شده است.

در این جشنواره که بخش هنری آن اکنون در این ایالت غرب-مرکزی آمریکا آغاز شده، اثری دیگر هم با نام «تهران پرستاره» از فرناز پورکاشف نمایش داده شده است.

روز گذشته نیز جشنواره سینمایی برلین خبر داد تمامی کمپانی‌های فیلم‌سازی، رسانه‌های دولتی و روزنامه‌نگاران وابسته به دولت ایران اجازه حضور در دوره آتی این رویداد را نخواهند داشت.

رویکردی مشابه با آنچه که این رویداد سینمایی پس از جنگ روسیه در اوکراین در سال گذشته با فیلم‌سازان و روزنامه‌نگاران روسیه داشت و ممنوعیتی را برای کمپانی‌ها، فیلم‌ها و رسانه‌های تحت حمایت دولت این کشور اعمال کرد. سیاستی که جشنواره‌های کن و ونیز هم آن را اتخاذ کردند.

برلین اکنون با اضافه کردن سینمای ایران به فهرست تحریم خود، با انتشار بیانیه‌ای تاکید کرده است این جشنواره و بازار فیلم اروپا به هیچ کمپانی یا رسانه‌ای که با دولت روسیه یا ایران ارتباط مستقیم دارند، مجوز حضور نخواهد داد.

این جشنواره در بیانیه خود البته یادآوری کرده که فیلم‌سازان، هنرمندان، نمایندگان سینمایی یا روزنامه‌نگاران را به دلیل «ملیت روسی یا ایرانی‌شان» حذف نمی‌کند: «درحالی‌که بررسی فردی درخواست‌های اعتبارسنجی برای حضور در جشنواره ممکن است همیشه به نتیجه‌گیری‌های واضح و شفافی منجر نشود، ما همچنان به این مسیر عمل متعهد هستیم.»

تحریم سینمای وابسته به جمهوری اسلامی در این جشنواره معتبر در شرایطی است که پیش از این به صورت رسمی درباره حضور چندین فیلم از سینماگران ایرانی در برلین ۲۰۲۳ اطلاع‌رسانی شده بود. از جمله انیمیشن «آژیر» ساخته سپیده فارسی و محصول مشترک فرانسه، آلمان، لوکزامبورگ و بلژیک که بخش پانورامای جشنواره برلین امسال با نمایش آن افتتاح می‌شود و فیلم «دشمن» با بازی پیمان معادی به کارگردانی میلاد عالمی و محصول کشور سوئد که به همین بخش راه یافته است.

اعلام همبستگی و حمایت این دو رویداد سینمایی جهان از اعتراضات مردم ایران در حالی است که از هفته‌های گذشته و در داخل کشور، شماری از سینماگران، منتقدان هنری و کاربران شبکه‌های اجتماعی هر گونه حضور در جشنواره‌های حکومتی فیلم و تئاتر فجر را تحریم کرده بودند. تحریم‌های گسترده‌ای که به نظر می‌رسد بر گزینش اعضای هیات انتخاب چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر هم اثر گذاشته است چرا که در میان این اسامی، چهره‌های سینمایی دیده نمی‌شوند.

ایران اینترنشنال