ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 20.01.2023, 12:07

اتحادیه اروپا قصد دارد ۳۷ نهاد و مقام دیگر جمهوری اسلامی را تحریم کند


بر اساس گزارش‌های منتشر شده، اتحادیه اروپا قصد دارد روز دوشنبه سوم بهمن، چهارمین بسته تحریمی علیه جمهوری اسلامی را تصویب کند. این بسته جدید شامل ۳۷ نهاد و مقام جمهوری اسلامی می‌شود.

خبرگزاری رویترز به نقل از دیپلمات‌ها اعلام کرد این اتحادیه در جلسه روز دوشنبه وزیران امور خارجه، احتمالا سپاه پاسداران انقلاب اسلامی را در فهرست تروریستی خود قرار نخواهد داد اما این اقدام علیه سپاه در دست بررسی است.


قطعنامه پارلمان اروپا که روز پنج‌شنبه ۲۹ دی تصویب شد، علاوه بر طرح درخواست قرار گرفتن سپاه در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا، خواستار تحریم علی خامنه‌ای و ابراهیم رئیسی و خانواده‌های آنان شده است. همچنین موضوع تحریم دادستان کل کشور و برخی بنیادهای زیر نظر رهبر جمهوری اسلامی مطرح شده است.

اتحادیه اروپا روز ۲۱ آذر صدا و سیمای جمهوری اسلامی، رییس و معاون این سازمان، دو بازجو-خبرنگار و ۱۶ مقام جمهوری اسلامی از جمله تعدادی از فرماندهان سپاه و ارتش را به دلیل سرکوب معترضان و همچنین تعدادی از فرماندهان و شرکت‌های نظامی را به دلیل فروش پهپاد به روسیه تحریم کرد.

این اتحادیه همچنین فرماندهان انتظامی و سپاه پاسداران در تعدادی از استان‌های ایران را تحریم کرد.

اتحادیه اروپا روز ۲۵ مهر نیز ۱۵ فرد و نهاد ایرانی از جمله پلیس امنیت اخلاقی موسوم به «گشت ارشاد»، محمد رستمی، رییس این نیرو، حاج احمد میرزایی، رییس شاخه تهران گشت ارشاد و همچنین عیسی زارع‌پور، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات را تحریم کرد.

رویترز همچنین به نقل از یک دیپلمات اروپایی اعلام کرد قرار گرفتن سپاه پاسداران در فهرست گروه‌های تروریستی اتحادیه اروپا نیازمند بررسی تمامی جنبه‌های حقوقی است و این موضوع در روز دوشنبه تصویب نخواهد شد.

نمایندگان پارلمان اروپا روز پنج‌شنبه ۲۹ دی قطعنامه ۳۲ بندی محکومیت سرکوب اعتراضات در ایران و قرار دادن نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در فهرست گروه‌های تروریستی را تصویب کردند.

این قطعنامه همچنین خواستار توقف اعدام‌ها در ایران شده است.

پارلمان اروپا در قطعنامه‌اش با استقبال از ایجاد کمیته حقیقت‌یاب در مورد بررسی نقض حقوق بشر در ایران، از شورای حقوق بشر سازمان ملل می‌خواهد در صورت همکاری نکردن تهران، پرونده ایران را فورا به شورای امنیت ارجاع دهد.


ایران اینترنشنال