ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 09.12.2022, 20:24

امام جمعه اهل سنت خاش «ربوده و کشته شد»


گزارش‌ها رسمی از ایران از «ربایش و کشته شدن» مولوی عبدالواحد ریگی، امام جمعه اهل سنت مسجد «امام حسین» خاش، در استان سیستان و بلوچستان حکایت دارد.

شورای تامین سیستان و بلوچستان با صدور بیانیه‌ای ضمن تایید این خبر اعلام کرد که مولوی عبدالواحد ریگی، ظهر روز پنج‌شنبه، ۱۷ آذر، از سوی «افراد ناشناس» ربوده شد و به «شهادت» رسید.

هم‌زمان، دادستان مرکز استان سیستان و بلوچستان با اشاره به برخی جزییات این ربایش مدعی شد: «مولوی عبدالواحد ... روز گذشته در مسجد حضور داشت که افراد ناشناس از درب پشتی مجسد وی را صدا کرده و سوار یک خودروی پژو بدون پلاک می‌کنند».

بر اساس اظهارات دادستانی، جسد مولوی عبدالواحد روز جمعه ۱۸ آذر در یکی از جاده‌های فرعی شهرستان خاش «در حالی که سه گلوله به وی شلیک شده بود، کشف و شناسایی شد».

آن‌طور که دادستان مرکز استان اعلام کرده «گلوله‌ها از ناحیه سر خارج شده» بود.

شورای تامین سیستان و بلوچستان اما در بیانیه خود گفته است که گزارش‌های تکمیلی در این زمینه را پس از بررسی دستگاه‌های امنیتی و اطلاعاتی، منتشر خواهد کرد.

خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، هم با استناد به این بیانیه امام جمعه اهل سنت خاش را از «مولوی‌های شاخص منطقه» معرفی کرده است.

این خبر پس از ادامه اعتراضات در شهرهای سیستان و بلوچستان و تنش‌های لفظی میان حکومت و مولوی عبدالحمید، امام جمعه اهل سنت مسجد مکی زاهدان منتشر می‌شود.

آقای عبدالحمید از زمان تیراندازی به معترضان به خبر تجاوز یک فرمانده نظامی به یک دختر بلوچ، بارها به صراحت از سیاست‌های جمهوری اسلامی، به‌ویژه علی خامنه‌ای انتقاد کرده است.

در کنار انتقادهای تند شماری از مقام‌های بلندپایه جمهوری اسلامی از مولوی عبدالحمید، بر اساس بولتن لورفته خبرگزاری فارس برای فرمانده سپاه، علی خامنه‌ای نیز توصیه کرده که این روحانی محبوب اهل سنت، «بی‌آبرو» شود.