ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 08.12.2022, 23:11

سازمان ملل: ایران هرچه سریع‌تر اعدام‌ها را متوقف کند!


استفان دوجاریک، سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد روز پنجشنبه ۱۷ آذر  با تاکید بر اینکه مخالف شدید اعدام هستند، از دولت ایران خواست که هرچه سریعتر اعدام را متوقف کند.

هم‌زمان، کارشناسان سازمان ملل متحد ضمن محکوم کردن اجرای نخستین حکم اعدام یکی از شرکت‌کنندگان در اعتراضات سراسری، نسبت به خطر اعدام‌های بیشتری که جان هنرمندان بازداشت‌شده را تهدید می‌کند، هشدار دادند.

به گفته کارشناسان سازمان ملل، «اعدام‌های پس از محاکمه‌های ناعادلانه» اقداماتی بی‌اساس و خودسرانه در «سلب حق زندگی» از این افراد است. آنها از حکومت جمهوری اسلامی خواستند که حکم اعدام این افراد را بی‌درنگ لغو کند.

به گزارش صدای امریکا، این کارشناسان گفتند: «ما برای جان هنرمندان ایرانی که به جرائمی با مجازات اعدام متهم شده‌اند، نگرانیم.» آنها مشخصا به سامان یاسین، خواننده رپ کُرد، که بنا بر گزارش‌ها پس از محکوم شدن در دادگاه انقلاب اسلامی تهران در ۲۹ مهر به اتهام «محاربه با خدا»، حکم اعدام گرفته اشاره کرده است.

توماج صالحی «رپ خوان» دیگری است که به «اشاعه افساد فی الارض» اتهام دیگری که مجازات آن اعدام است، در دادگاهی که پشت درهای بسته و بدون حضور وکیلش برگزار شد، متهم شناخته شد.

به گزارش سازمان ملل متحد، از زمان آغاز اعتراضات، دست‌کم ۴۰ هنرمند، نویسنده، شاعر، بازیگر، فیلمساز، و موسیقیدان ایرانی بازداشت و زندانی شده‌اند.

همچنین قوه قضائیه جمهوری اسلامی تاکنون حکم اعدام ۱۲ نفر را به اتهام «محاربه با خدا» یا «افساد فی‌الارض» تایید کرده‌ است.

کارشناسان می‌گوید آزادی هنری و زنده نگه داشتن خلاقیت هنری برای توسعه فرهنگ‌های پویا و برای عملکرد جوامع دموکراتیک امری ضروری است. سرکوب کنونی اعتراضات توسط ایران نقض معاهدات بین‌المللی حقوق بشر است که ایران عضو آن است. کارشناسان سازمان ملل نگرانی‌های خود را نسبت به پرونده‌های این هنرمندان به دولت ایران اعلام کرده‌اند و از آنها خواسته‌اند که به تخطی خود در این زمینه پایان دهند.