ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.11.2022, 11:35

نیویورک تایمز: پهپادهای ایرانی تحت مالکیت روسیه تراشه‌های پیشرفته آمریکایی دارند


پژوهشی جدید توسط یک گروه تحقیقات نظامی مستقل بریتانیایی نشان داد که اکثر تراشه‌های پیشرفته و دیگر قطعات الکترونیکی موجود در هواپیماهای بدون سرنشین ایرانی که روسیه در جنگ بر ضد اوکراین به کار می‌برد، با وجود تحریم‌های سنگین علیه رژیم ایران، از آمریکا تامین شده است.

به گزارش روزنامه «نیویورک تایمز»، گروه بریتانیایی «تحقیقات تجهیزات جنگی» که تسلیحات و مهمات مورد استفاده در جنگ‌های جاری در سراسر جهان را شناسایی و ردیابی می‌کند، تیمی از محققان خود را در اوایل ماه نوامبر به دعوت سازمان امنیتی اوکراین، به کی‌یف فرستاد تا پهپادهای ایرانی ساقط شده را بررسی کنند.

این تیم بقایای سه مدل متفاوت از هواپیماهای بدون سرنشین ساخت ایران که روسیه آنها را برای حمله به اهداف اوکراینی گسیل کرده بود را بررسی کرد. این‌ها «شاهد ۱۳۱» و «شاهد ۱۳۶»، که پهپادهای انتحاری هستند و پس از برخورد با هدف خود منفجر می‌شوند؛ و «مهاجر 6»، که یک پهپاد نظارتی مسلح به راکت است، بودند.

به گفته محققان، آنها بیش از ۵۰۰ قطعه مختلف در پهپادها را بازرسی کردند، که تولیدکنندگان آنها ۷۰ کمپانی مختلف در سیزده کشور هستند. حدود ۸۲ درصد این قطعات در ایالات متحده ساخته شده‌اند، و عموم این قطعات تاریخ ساخت اخیر دارند و در سال‌های ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ تولید شده‌اند.

علاوه بر تراشه‌ها و قطعات الکترونیکی صنعتی پیشرفته، تعداد زیادی تراشه‌های متداول و ارزان‌قیمت نیز در پهپادهای ایرانی یافت شد. این‌ها از گونه‌ای هستند که در بازار آزاد به آسانی موجود است، و بسیاری از سیستم‌های نظامی مانند هواپیماهای بدون سرنشین نیز از آنها استفاده می‌کنند.

به گفته کارشناسان، اگرچه ارسال مستقیم این قطعات ارزان به ایران توسط یک شرکت آمریکایی می‌تواند غیرقانونی باشد، اما می‌توان این تراشه‌ها را ابتدا به یک کشور ثالث فرستاد، و سپس از آنجا توسط افراد ظاهرا غیرمرتبط آنها را به ایران منتقل کرد.