ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 24.11.2022, 11:19

پنج سازمان فعال در زمینه حقوق زنان به نهادهای حقوق‌بشری


پنج سازمان فعال در زمینه حقوق زنان متعلق به ملیت‌های ترک، کرد، بلوچ، عرب و ترکمن در ایران در نامه‌ای خطاب به سازمان‌های حقوق‌ بشری نوشته‌اند: «از ابراز همبستگی شما متشکرم، اما زمان اقدام فوری برای ایران فرا رسیده است.»

به گزارش العربیه، سازمان‌های «کانون زنان ترک – ایران»، «مرکز زنان کردستان ایران»، «سازمان صدای زنان اهواز»، «صدای زنان بلوچستان (برامش)» و «کمیته زنان سازمان مدافعان حقوق بشر ترکمن‌صحرا» در این نامه که خطاب به ۹ سازمان حقوق‌ بشری صادر شده، نسبت به سرکوب گسترده و مرگ‌بار «زنان، کودکان، نوجوانان و مردان غیر مسلح ایرانی» هشدار داده‌اند.

این نامه که خطاب به «سازمان ملل متحد»، «یونیسف»، «عفو بین‌الملل»، «سازمان بین‌المللی کار»، «ENNHRI» و «هر کسی که به مدافعان حقوق بشر در ایران» اهمیت می‌دهد، نوشته شده، همچنین به بازداشت گسترده شهروندان معترض در خیابان‌ها، دانشجویان، دانش‌آموزان، فعالان صنفی و سیاسی، روزنامه‌نگاران، پزشکان نیز اشاره کرده‌ است.

نویسندگان و امضاکنندگان این نامه، همچنین نسبت به صدور کیفرخواست علیه 11 نفر از معترضان با اتهامات منجر به اعدام، ابراز نگرانی کرده و به‌عنوان «ایرانیان خود تبعیدی مقیم خارج از ایران»، نوشته‌اند: «اگرچه ما از ابراز همبستگی بین‌المللی توسط سازمان‌های مختلف به‌ویژه حمایت شخصیت‌های عمومی از قیام در ایران با هدف افزایش آگاهی، قدردانی می‌کنیم، اما محکوم‌کردن لفظی خشونت کافی نیست. زمان آن فرا رسیده است که قاطعانه‌تر عمل کنیم و اقدامی سختگیرانه انجام دهیم. وقت آن است که مانند زنان و مردان ایرانی شجاع باشیم.»

آنها در ادامه با اشاره به وضعیت غیرانسانی موجود در زندان‌های ایران، از سازمان ملل و سازمان عفو بین‌الملل خواسته‌اند «برای آگاهی از واقعیت‌ها در داخل مراکز بازداشت»، مداخله فوری کنند.

همچنین امضاکنندگان این نامه از سازمان بین المللی کار خواسته‌اند که وضعیت «فعالان کارگری و رهبران اتحادیه‌های کارگری را که دستگیر و گروگان گرفته شده‌اند» تا اعتصاب‌کنندگان مجبور به بازگشت به کار شوند، به‌صورت «عملی»، پیگیری کنند.

سازمان‌های زنان ملیت‌های تحت ستم در ایران همچنین از سرکوب «ظالمانه» دانشجویان خبر داده و از سازمان ملل متحد و NHRI خواسته‌اند که در این زمینه اقدام کنند.

زنان فعال ملیت‌های تحت ستم در ایران همچنین با اشاره به کشتار کودکان و همکاری مدیران مدارس در معرفی دانش‌آموزان معترض به نهادهای امنیتی که منجر به بازداشت، مرگ و خودکشی چندین نفر شده است،