ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2022, 20:52

آمریکا: کاربرد آمبولانس در سرکوب نشانه ترس رهبران ایران است


همزمان با دهمین هفته اعتراضات در ایران و سرکوب آن توسط ماموران مسلح جمههوری اسلامی ایران، وزارت دارایی آمریکا سه مقام دیگر ایرانی را به دلیل مشارکت در سرکوب معترضان مسالمت جو وارد فهرست تحریم ها کرده و همزمان وزارت خارجه این کشور از «سوءاستفاده» از آمبولانس توسط ماموران جمهوری اسلامی ایران و بازداشت معترضان در آن انتقاد و این شیوه را نشانه ترس رهبران ایران از شهروندان خوانده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، وزارت دارایی آمریکا در تازه ترین به روزرسانی تحریم های مرتبط به نقض حقوق بشر در ایران، سرهنگ حسن عسگری از فرماندهان سپاه پاسداران و فرماندار کنونی سنندج، سرهنگ علیرضا مرادی، فرمانده نیروی انتظامی سنندج و سرتیپ محمدتقی اصانلو، فرمانده قرارگاه نیروی زمینی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در شمال غرب ایران موسوم به قرارگاه حمزه سیدالشهدا را در فهرست تحریم‌های قرار داده است.

این افراد و خانواده درجه اول شان اجازه ورود به آمریکا نخواهند داشت و اموال و حساب های بانکی احتمالی آنها در حوزه قضایی ایالات متحده توقیف خواهد شد.

از زمان آغاز سرکوب اعتراضات در ایران توسط نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، آمریکا به طور مرتب مقام هایی را که درگیر در سرکوب شهروندان خوانده، وارد فهرست تحریم های خود کرده است.

همزمان با تازه ترین به روزرسانی تحریم های حقوق بشری، وزارت خارجه آمریکا «سوء استفاده نهادهای امنیتی ایران از آمبولانس برای بازداشت‌شدگان در جریان سرکوب اعتراضات جاری و بازداشت معترضان زخمی در مراکز درمانی» را به شدت محکوم کرده و از اعتراض جامعه پزشکی به چنین وضعیتی حمایت کرده است.

ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته «چنین روش‌هایی باعث سلب اعتماد عمومی از خدمات پزشکی می‌شود» و گفته «جای تعجب نیست که مردم ایران چنین به نقض آشکار حقوق بشر خود اعتراض می‌کنند».

«سوءاستفاده از آمبولانس علیه معترضان نشانه آن است که رهبران ایران تا چه حد از مردم می‌ترسند»

وزارت خارجه آمریکا گفته است که سوءاستفاده از آمبولانس برای بازداشت معترضان «نشانه آن است که رهبران ایران تا چه حد از مردم خود می‌ترسند و تا چه اندازه برای سرکوب اعتراضات مردم ایران تقلا می‌کند».

بیانیه وزارتخارجه آمریکا افزوده است که «چشم جهان به ایران است؛ بهره‌برداری از آمبولانس و مراکز خدمات پزشکی برای سرکوب معترضان مسالمت‌آمیز یکی از اقدامات مذبوحانه‌ای است که ماهیت رفتار رژیم را آشکار می‌کند؛ موارد تعدی از حقوق بشر که حکومت بر مردم ایران تحمیل می‌کند نباید بدون عواقب بماند».

همزمان، نشریه نیویورک تایمز چاپ آمریکا در گزارشی تفصیلی به استفاده نهادهای امنیتی جمهوری اسلامی ایران از آمبولانس در مقابله با اعتراضات جاری پرداخته و به نقل از شاهدان عینی گفته است که ماموران امنیتی معترضان را به داخل آمبولانس‌هایی که در اختیار داشتند می‌انداختند و می‌بردند.

این روزنامه به نقل از کارشناسان حقوق پزشکی گفته است اینگونه استفاده آمبولانس ناقض هنجارهای بین‌المللی در مورد بی‌طرفی پزشکی است و «نشان می‌دهد رژیم تا چه اندازه در تلاش بوده تا تظاهرات سراسری ایران را سرکوب کند».

این نشریه همچنین نظر یکی از استادان بهداشت عمومی در دانشگاه کالیفرنیا را منتشر کرده که با انتقاد از سوء استفاده امکانات پزشکی برای سرکوب مردم، گفته است که چنین اقداماتی به اعتبار حرفه پزشکی لطمه می‌زند.

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را که به گفته آن به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه اخیر منجر شده، «بحرانی» توصیف کرده است.

نهادهای مستقل حقوق بشری می گویند که در جریان سرکوب شهروندان معترض از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی در سرکوب شهروندن حداقل ۳۷۸  نفر کشته شده‌اند که در میان آنها تعداد زیادی زنان و کودکان هم هستند.

ماموران امنیتی در موارد متعددی پیکر کشته شدگان را بدون تحویل به خانواده ها به خاک می سپرند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه به طور اضطراری، وضعیت جاری در ایران را بررسی کند.