ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 23.11.2022, 19:13

افشای پشت پرده تهدید روزنامه‌نگاران و کارمندان ایران‌اینترنشنال


منبعی امنیتی، اطلاعاتی درباره پشت پرده تیمی که تهران تلاش کرده برای ترور خبرنگاران ایران‌اینترنشنال به لندن بفرستد در اختیار این رسانه قرار داده است. بر پایه این اطلاعات، مسوول این عملیات شکست‌خورده در تهران، روح‌الله بازقندی‌، رییس واحد ۱۵۰۰، بخش ضدجاسوسی اطلاعات سپاه بوده است.

بر اساس این اطلاعات، مسوول عملیات ترور علیه کارکنان ایران‌اینترنشنال، همان گروهی بوده است که چند ماه پیش یک علمیات تروریستی ناموفق را در ترکیه علیه شهروندان اسرائیلی انجام داد.

افشای این اطلاعات در حالی است که مقام‌های پلیس بریتانیا جزییات زیادی درباره منشا تهدیدها علیه خبرنگاران ایران‌اینترنشنال و دفتر این رسانه در لندن نداده‌اند اما بر اساس جزییات ارائه شده از سوی منبع امنیتی ایران‌اینترنشنال، مسوول این عملیات، روح‌الله بازقندی‌ بوده و همان گروه زیر نظر او، تیم ترور را برای تهدید جانی کارکنان ایران‌اینترنشنال و خانواده‌هایشان به بریتانیا فرستاده است.

جیمز کلورلی، وزیر امور خارجه بریتانیا اما در مصاحبه با الشرق‌‌الاوسط، در پاسخ به سوالی درباره افزایش حفاظت از دفتر ایران‌اینترنشنال پس از تهدید خبرنگاران این رسانه، تهدید خبرنگاران را غیرقابل قبول دانست و گفت: «ما به روزنامه‌نگاری مستقل و آزاد اهمیت می‌دهیم و امنیت مردم در بریتانیا را شدیدا جدی می‌گیریم.»

کلورلی همچنین گفت: «بسیار مهم است که مردم احساس کنند می‌توانند آشکارا و صادقانه درباره وقایع ایران صحبت کنند.»

کانال ۱۱ تلویزیون اسرائیل پیش از این اعلام کرد موساد در هفته‌های اخیر سازمان امنیت داخلی بریتانیا، ام‌آی۵ را درباره تهدید جانی علیه شهروندان ایرانی در بریتانیا به ویژه روزنامه‌نگاران شاغل در ایران‌اینترنشنال آگاه کرد.

بر اساس گزارش این شبکه تلویزیونی، اطلاعاتی که موساد در اختیار دستگاه‌های امنیتی بریتانیایی گذاشته، جلوی حمله تروریستی جمهوری اسلامی به شهروندان ایرانی در بریتانیا و به ویژه خطر فوری علیه روزنامه‌نگاران ایران‌اینترنشنال را گرفته است.

کن مککالم، رییس ام‌آی۵، هفته گذشته اعلام کرده بود جمهوری اسلامی از ماه ژانویه تا کنون کوشیده دست‌کم ۱۰ شهروند ایرانی را در خاک بریتانیا بکشد یا برباید.

در روز ۱۶ آبان، ایران‌اینترنشنال از تهدید جانی فوری علیه دو روزنامه‌نگار خود در بریتانیا از طرف سپاه پاسداران انقلاب اسلامی خبر داد.

ایران‌اینترنشنال، شبکه خبری مستقل فارسی‌زبان مستقر در بریتانیا، در بیانیه‌ای اعلام کرد کارکنانش از سوی پلیس متروپولیتن از تهدید‌ها علیه خود مطلع شده‌اند.

در روزهای اخیر، ساختمان مرکزی این تلویزیون در لندن نیز از سوی پلیس مسلح بریتانیا، محافظت می‌شود.

از سوی دیگر اما رییس رکن اطلاعات ارتش اسرائیل، ژنرال اهرون خالیوا نیز در یک سخنرانی در کنفرانس موسسه مطالعات امنیت ملی اسرائیل در دانشگاه تل‌آویو، بدون اشاره مستقیم به نام ایران‌اینترنشنال، گفته بود بریتانیا این روزها خود را برای مقابله با اقدامات تروریستی جمهوری اسلامی آماده می‌کند.

شبکه تلویزیونی ایران‌اینترنشنال از تهدیدهای معتبری که خبرنگارانش دریافت کرده‌اند، خبر داده است.

روز دوشنبه وزارت امور خارجه کانادا نیز تهدیدهای جمهوری اسلامی علیه خبرنگاران در داخل و خارج کشور را محکوم کرد و در بیانیه‌ای اختصاصی به درخواست خبرنگار ایران‌اینترنشنال اعلام کرد: «روزنامه‌نگاران و کارمندان رسانه‌ها باید کار خود را آزادانه و بدون دخالت سیاسی یا ارعاب انجام دهند.»

در این بیانیه گفته شده: «آزادی بیان، به صورت آنلاین یا آفلاین، یک حق اساسی بشر است که در اعلامیه جهانی حقوق بشر محفوظ است.»

به گزارش سی‌بی‌اس، سازمان اطلاعات امنیت کانادا بر اساس اطلاعات «معتبر» در حال تحقیق درباره تهدید‌های جانی از سوی جمهوری اسلامی علیه اشخاصی در کانادا است.

این سازمان در روز ۲۷ آبان گفت عوامل جمهوری اسلامی مردم را تحت نظر دارند و با ارعاب می‌خواهند کسانی را که علیه رژیم صحبت می‌کنند، ساکت کنند.

ایران‌اینترنشنال