ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2022, 22:55

تروئیکای اروپایی تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران را محکوم کرد


سه قدرت اروپایی، شامل فرانسه، آلمان و بریتانیا در بیانیه‌ مشترکی ضمن محکوم کردن توسعه فعالیت‌های هسته‌ای ایران، تاکید کردند که با شرکای خود برای مقابله با تشدید فعالیت‌های هسته‌ای ایران به رایزنی‌ خواهند پرداخت.

در این بیانیه که سه‌شنبه، اول آذرماه منتشر شده، این دولت‌ها اعلام کرده‌اند که ایران با افزایش توان غنی‌سازی 60 درصدی خود در سایت‌های فردو و نطنز، از محدودیت‌های درنظر گرفته شده در چارچوب توافق 2015 فراتر رفته و در جهت نقض فزاینده تعهدات پادمانی و برجام گام برداشته است.

در همین راستا ایالات متحده آمریکا سه‌شنبه «نگرانی عمیق» خود را درباره پیشرفت‌هایی که ایران در زمینه برنامه هسته‌ای و توسعه توانمندی‌های موشکی بالستیک خود احراز کرده است، ابراز کرد.

جان کربی، سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید در کنفرانسی مطبوعاتی در واشینگتن گفت:«اطمینان حاصل خواهیم کرد که تمام گزینه‌ها برای پرزیدنت بایدن جهت مقابله با چنین تحولی فراهم شود.»

سخنگوی شورای امنیت ملی کاخ سفید افزود: «مطمئنا دیدگاه خود مبنی بر این‌که به ایران اجازه دست‌یابی به سلاح هسته‌ای را نخواهیم داد را تغییر نداده‌ایم».

در همین رابطه دولت‌های فرانسه، بریتانیا و آلمان، همچنین درباره تصمیم ایران برای افزایش تولید اورانیوم با غنای بالا در تاسیسات زیرزمینی خود در فردو نیز ابراز نگرانی کرده و نوشته‌اند که این اقدام ایران در جهت نقض و به چالش کشیدن معاهده جهانی منع اشاعه تسلیحات هسته‌ای است و «هیچ توجیه غیرنظامی معتبری ندارد.»

این کشورها همچنین اقدامات امروز ایران را حتی نسبت به 5 ماه پیش که از اعمال ابزارهای نظارتی آژانس سرباز زد نیز، «نگران‌کننده‌تر» خوانده‌اند.

این بیانیه در حالی صادر می‌شود که هفته گذشته در نشست شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، قطعنامه‌ای با توافق اکثریت اعضای (26 موافق از 35 کرسی) در محکومیت عدم همکاری ایران با آژانس و نقض مستمر تعهدات پادمانی آن، به تصویب رسید.

ایران از ماه سپتامبر که مذاکرات احیای برجام به‌دلیل خواسته‌های «غیرمنطقی» این کشور به بن‌بست و پایان رسیده، تنها یک بار اعلام کرده که برای همکاری با آژانس نمایندگان خود را به وین می‌فرستد.

با این‌وجود رافائل گروسی، دبیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفته است که ایران در نشست اخیر در وین درباره برنامه هسته‌ای خود «هیچ چیز جدیدی» ارائه نکرده است.

او همچنین گفته که ایران با این روند دست‌کم به مواد لازم برای ساخت بمب اتم دست یافته است.

هفته قبل و در اعتراض به پیش‌نویس قطعنامه شورای حکام، ایران اعلام کرده بود که دیدار بازرسان آژانس از سایت‌های هسته‌ای ایران را لغو می‌کند.
بیانیه حاضر تروئیکای اروپایی در حالی صادر می‌شود که اخبار بسیاری از گسترش برنامه هسته‌ای ایران منتشر شده است.

رئیس اطلاعات ارتش اسرائیل روز دوشنبه 30 آبان، اعلام کرد که ایران به‌زودی به حد غنی‌سازی ‌90 درصدی خواهد رسید.

کشورهای بریتانیا، آلمان و فرانسه در بیانیه مشترک روز سه‌شنبه خود با اشاره به رویکرد تقابلی ایران و تشدید فعالیت‌های هسته‌ای این کشور در واکنش به قطعنامه اخیر شورای حکام، آن را «غیرقابل قبول» خوانده و تاکید کرده‌اند که «ایران طبق معاهده منع گسترش تسلیحات هسته‌ای موظف به اجرای کامل توافقنامه پادمان است.»