ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2022, 13:59

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل وضعیت در ایران را «بحرانی» خواند


کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد وضعیت جاری در ایران را که به گفته او به کشته شدن بیش از ۳۰۰ نفر در دو ماه اخیر منجر شده، «بحرانی» توصیف کرده است.

به گزارش بی‌بی‌سی، این برای اولین بار است که یک نهاد بین المللی رسمی از کشته شدن بیش از ۳۰۰ شهروند ایرانی در جریان سرکوب‌ها می‌گوید.

کمیساریای عالی حقوق بشر می‌گوید رویکرد مقام‌های جمهوری اسلامی ایران در پاسخ به معترضان سخت‌تر شده است.

سخنگوی کمیسر عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد از مقام های جمهوری اسلامی ایران خواسته «به جای استفاده غیرضروری و نامتناسب از زور برای سرکوب اعتراضات، به مطالبات شهروندان و خواسته آنها برای برابری، کرامت و حقوق شهروندی رسیدگی کنند».

نهادهای مستقل حقوق بشری می گویند که در جریان سرکوب شهروندان معترض از سوی ماموران مسلح جمهوری اسلامی در سرکوب شهروندن حداقل ۳۷۸  نفر کشته شده‌اند که در میان آنها تعداد زیادی زنان و کودکان هم هستند.

ماموران امنیتی در موارد متعددی پیکر کشته شدگان را بدون تحویل به خانواده ها به خاک می سپرند.

شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد قرار است روز پنجشنبه به طور اضطراری، وضعیت جاری در ایران را بررسی کند.

آلمان و ایسلند طراح این جلسه اضطراری هستند اما شمار گسترده ای از کشورهای عضو شورا از آن حمایت کرده اند.

کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل متحد هم به تازگی جمهوری اسلامی را در یک قطعنامعه بابت وضعیت وخیم حقوق بشری، محکوم کرده است. انتظار می رود این قطعنامه در مجمع عمومی هم به رای گذاشته شود.

اعتراضات در ایران وارد سومین ماه خود شده است اما مقام های جمهوری اسلامی ایران معترضان را همچنان «اغتشاشگر» می خوانند. آیت الله علی خامنه ای به تازگی گفته «شرارت ها پایان می یابد».

بر اساس گزارش ها، شمار بازداشت شدگان به بیش از ۱۴ هزار نفر می رسد.

شبکه خبری سی‌ان‌ان با استناد به شهادت تعدادی از بازداشت‌شدگان آزاد شده یا منابع بیمارستانی گزارش کرده است که زنان جوان و دختران و پسران نوجوان در زندان‌ها مورد تجاوز قرار گرفته‌اند.

در این گزارش به نقل از یکی از قربانیان نوشته شده «بازجو آنها را از بازداشتگاه به اتاق کوچک‌تری منتقل می‌کرد و آنجا به آنها تعرض جنسی می‌شد.»

کمیساریای عالی حقوق بشر سازمان ملل متحد پیشتر از گزارش‌های مربوط به کشتن و بازداشت کودکان در جریان اعتراض‌های ایران به شدت ابراز نگرانی کرده بود.

سخنگوی این کمیساریا از کشته و زخمی شدن شدن تعداد زیادی از کودکان در اثر شلیک تیر جنگی و تفنگ‌های ساچمه‌ای و همین طور ضرب و جرح مرگبار نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی خبر داده بود.

او در گزارش خود به یورش به مدارس و بازداشت کودکان و همین طور گزارش‌ها درباره دستگیری مدیران بعضی مدارس به دلیل همکاری نکردن با نیروهای امنیتی اشاره کرده بود.

در روزهای اخیر دست کم دو کودک زیر ۱۸ سال به ضرب گلوله ماموران کشته شده اند.

بیش از ۶۲۰ پزشک متخصص و رشته های وابسته به طب کودکان هم با امضاء بیانیه ای خواستار توقف خشونت های حکومت ایران با کودکان شده اند و درباره عواقب «رفتار ناصحیح» جمهوری اسلامی «با جامعه نوجوان و خردسال کشور» هشدار دادند.

هشدار درباره وضعیت بحرانی در ایران در حالی است که اعتراضات و سرکوب آن توسط ماموران مسلح جمهوری اسلامی ایران ادامه دارد.

در روزهای اخیر ماموران به شدت سرکوب های مرگبار و خونین خود در مناطق کردنشین افزوده اند و همزمان اهدافی را در اقلیم کردستان عراق، گلوله باران کرده یا با پهپاد زده اند.

حکومت ایران گروه‌های احزاب کرد مستقر در اقلیم کردستان را متهم کرده است که در اعتراضات سراسری ایران دست داشته‌اند.

دولت عراق و دولت اقلیم کردستان به ادامه حملات جمهوری اسلامی ایران اعتراض کرده و خواستار توقف خشونت ها شده است. دولت اقلیم کردستان تکرار این حملات فرامرزی را نقض «قوانین بین‌المللی و روابط همسایگی» خوانده است.