ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2022, 15:21

نگرانی ۴۰ انجمن علمی پزشکی از شرایط کنونی کشور


به نام خدا

ما امضاکنندگان این بیانیه، جمعی از روسا و نمایندگان انجمنهای علمی پزشکی، و نیز اعضای جامعه پزشکی کشور با توجه به شرایط خطیر كنونی، به ویژه اوضاع نگران کننده نقاط مختلف کشور در طی روزهای اخیر، و نیز حوادثی كه طی هفته‌های گذشته در برخورد با زنان، مردان، جوانان، دانشجویان و نیز اعضای جامعه فرهیخته پزشکی رخ داد، لازم می‌دانیم موارد زیر را خطاب به مسئولین و دولتمردان مطرح نماییم.

١- رویدادها و اتفاقات دوماه گذشته کشور روان جامعه را به شدت آزرده كرده است. در طی این مدت بی‌حرمتی، بازداشت و برخوردهای خشونت‌آمیز با مردم، جوانان و نیز اعضای جامعه پزشکی به خصوص دانشجویان، دستیاران و كادر درمان در رده های مختلف، یعنی همان كسانی كه بی مزد و منت كشور را از ورطه كورونا رهانیدند، بسیار دردآور و تلخ بوده است، چنانچه خاطرۀ آن به سادگی از اذهان قشری كه وظیفه سلامت تن و روان جامعه برعهده آنها است پاک نخواهد شد.
حداقل توقع ما توقف برخوردهای امنیتی و قضایی بامردم ، به روشی است كه بر همگان مشهود باشد.
در این راستا انتظار داریم از همه آسیب دیدگان از اقشار مختلف مردم به ویژه اعضای آسیب دیدۀ جامعۀ پزشکی در این وقایع، كه در راه ایفای وظیفه خود جفای بسیاری را متحمل شدند، به طور علنی از طرف مقامات اجرائی كشور دلجویی و پوزش خواهی گردد. 

٢- جامعه پزشكی ایران لازم میداند نگرانی خود را از نارسایی‌ها و کمبودهای اقلام پزشکی مانند سرم و داروهای اولیه، كه هم زمان با شرایط اعتراضات كنونی ایجاد شده است، ابراز نماید. كمبود بی سابقه حیاتی ترین داروها در كشور، آن هم در شرایطی که وضعیت بودجۀ كشور نسبت به سالهای گذشته تغییر چندانی نكرده است، حاكی از ناكارآمدی جدی در سیستم هایی است كه باید نیازهای مردم و ابزارهای طبابت پزشكان را فراهم كنند. هنگامی که علی رغم كمبود جدی در داروهای پایه و حیاتی، برخی شركت های دارویی به کراّت آمادگی خود را برای تهیه داروهایی با قیمت های نجومی تحت پوشش بیمه اعلام میكنند، چه تصوری به جز سود جویی و نا كارآمدی بر خاطر می‌گذرد؟

۳- جامعه پزشكی كشور بر اساس وظیفۀ شغلی و اجتماعی خود به شدت نگران سلامت روانی جامعه است، كه به دلیل خشونت های جاری به طور جبران ناپذیری در معرض آسیب قرار گرفته است. ضمن درخواست حفظ آرامش و برقراری گفتگو  از همه اقشار جامعه ، تاکید میکنیم که مسئولیت اصلی برقراری آرامش، آشتی ملی و اتحاد و همبستگی بین آحاد جامعه، صرف نظر از تفاوتهای فرهنگی، قومی، شغلی، سیاسی و اجتماعی، بر عهدۀ دولت است و این مهم باید توسط دولتمردان مدیریت شود. به واقع وظیفه حاكمیت در كنترل اوضاع اجتماعی و برقراری آرامش و جلوگیری از انفجارهای اجتماعی، با سایر اقشار جامعه غیر قابل مقایسه است. جامعۀ پزشكی نگران آن است كه حاكمیت با رویه فعلی نتواند در اجرای این مسئولیت در قامت یك دولت امروزی، كه از ضرورتهای ادارۀ جوامع متكثر و تكنولوژیك كنونی است، ظاهر شود.
جامعه پزشكی بیم آن دارد که نوشدارو، كه همان درك واقعیات جاری جامعه، همدردی با احساسات جریحه دار شده ملی، آشتی با مردم، گشودن راههای تنفس ملت و اجازه دادن به مشارکت اقشار مختلف مردم در اداره امور کشور است، زمانی به تن بیمار این جامعه برسد كه كار از كار گذشته باشد.

بدانید؛ “تا فرصت هست ابتکاری باید”

*جمعی از روسای انجمن‌های پزشکی کشور*
۱- دکتر بهروز برومند
انجمن پیوند اعضا
۲- دکتر علی تاجرنیا
جامعه دندانپزشکی ایران
۳- دکتر ناهید خداکرمی
انجمن مامایی ایران
۴- دکتر احمد مؤذن زاده
انجمن فیریوتراپی ایران
۵- دکتر منصوره میرزایی
انجمن متخصصین دندانپزشکی ترمیمی ایران
۶- دکتر مجید وفایی 
انجمن رادیولوژی دهان و فک و صورت ایران
۷- دکتر میرزا آقائیان
انجمن جراحان قلب ایران
۸- دکتر بابک نیکو‌مرام‌
انجمن جراحان پلاستیک و زیبایی  ایران
۹- دکتر ربابه شیخ الاسلام
انجمن غذا و تغذیه حامی سلامت ایران
۱۰- دکتر محمود معتمدی
انجمن بیماری‌های مغز و اعصاب
۱۱- ابوالفضل مهدیزاده
انجمن جراحی های کم تهاجمی زنان
۱۲- دکتر محمد اسلامی جویباری
انجمن هماتولوژی و انکولوژی ایران
۱۳- دکتر علیرضا حیدری
انجمن دندانپزشکی کودکان ایران
۱۴- دکتر بهزاد رهسپار
انجمن جراحان دهان و فک و صورت ایران
۱۵- دکتر بهزاد هوشمند
انجمن پریودنتولوژی ایران 
۱۶-دکتر علی اکبر پورفتح الله انجمن انتقال خون ایران
۱۷.دکتر فرزانه ترکان
انجمن توانبخشی قلبی عروقی ریوی ایران
۱۸- دکتر علی نوبخت حقیقی
عضو مجمع انجمن‌های علمی
۱۹- دکتر علی شریفی
انجمن هیپنوتیزم بالینی
۲۰- دکتر مصطفی اقلیما