ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2022, 15:01

جمهوری اسلامی دست به جنایت علیه بشریت زده است


تعداد کشته‌شدگان اعتراضات جاری به دست‌کم ۴۱۶ تن، از جمله ۵۱ کودک و ۲۷ زن، افزایش یافت.

سازمان حقوق بشر ایران با اشاره به کشتار گسترده مردم، به‌ویژه طی روزهای اخیر در شهرهای کردنشین و پیش از آن در بلوچستان، از جامعه جهانی می‌خواهد تا این مساله را به عنوان جنایت علیه بشریت بررسی کنند.

تنها طی هفته گذشته، بیش از ۷۲ نفر در ایران به دست ماموران سرکوبگر کشته شدند که بیش از ۵۶ تن از ایشان در مناطق کردنشین بوده است.

محمود امیری‌مقدم، مدیر سازمان حقوق بشر ایران، در این باره گفت: «علاوه بر جنایتِ استفاده از گلوله‌های جنگی علیه معترضان در سراسر کشور، حکومت جمهوری اسلامی به‌طور سیستماتیک اقدام به کشتار گسترده مردم بی‌دفاع در مناطق اتنیکی بلوچستان و کردستان کرده است. این مصداق جنایت علیه بشریت است و جامعه جهانی موظف است برای جلوگیری از ادامه این جنایت اقدام کند.»

بر اساس آمار و اطلاعات سازمان حقوق بشر ایران، شمار کشته‌شدگان اعتراضات اخیر به دست‌کم ۴۱۶ نفر رسیده است. براساس گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده، دست‌کم ۵۱ تن از کشته‌شدگان زیر ۱۸ سال سن داشته‌اند که ۹ تن از این کودکان دختر بوده‌اند. هنوز برای تمام آن‌ها شناسنامه و اسنادی که نشانگر سن دقیق ایشان باشد، دریافت نشده است. تلاش برای ثبت دقیق سن آنان ادامه دارد.

تفکیک استانی

کشته‌شدگان تا امروز از ۲۵ استان مختلف گزارش شده‌اند و بیشترین کشته‌ها به ترتیب از استان‌های سیستان و بلوچستان، کردستان، آذربایجان غربی، تهران، مازندران و گیلان بوده‌اند. استان‌هایی که کشته‌شدن معترضان در آنها گزارش شده‌، به شرح زیر است:

سیستان و بلوچستان ۱۲۶ نفر، کردستان ۴۸ نفر، آذربایجان غربی ۴۵ نفر، تهران ۴۰ نفر، مازندران ۳۵ نفر، گیلان ۲۴ نفر، کرمانشاه ۲۳ نفر، البرز ۱۵ نفر، اصفهان ۱۱ نفر، خوزستان ۱۰ نفر، خراسان رضوی ۵ نفر، زنجان ۴ نفر، آذزبایجان شرقی ۴ نفر، لرستان ۳ نفر، مرکزی ۳ نفر، قزوین ۳ نفر، همدان ۳ نفر، کهگیلویه و بویراحمد ۲ نفر، ایلام ۲ نفر، اردبیل ۲ نفر، بوشهر ۲ نفر، فارس ۲ نفر، هرمزگان ۲ نفر، سمنان ۱ نفر و کرمان ۱ نفر.

همچنین بیشترین کشته‌ها به ترتیب در روزهای ۳۰ شهریور (۲۱ سپتامبر)، ۳۱ شهریور (۲۲ سپتامبر) و ۸ مهر (۳۰ سپتامبر، جمعه خونین زاهدان) گزارش شده‌اند. طی ماه جاری، روز جمعه ۱۳ آبان (۴ نوامبر) با ثبت دست‌کم ۲۱ کشته، خونبارترین روز بود.

تاکید سازمان حقوق بشر ایران بر «حداقلی»بودن آمار کشته‌شدگان

سازمان حقوق بشر ایران در حالی آمار ۴۱۶ کشته را منتشر می‌کند که دریافت و بررسی گزارش کشته‌شدگان روزهای پیشین ادامه دارد. تعداد گزارش‌هایی که این سازمان دریافت کرده و هنوز موفق به تایید آنها نشده، بسیار بیشتر است. بنابراین، آمار واقعی کشته‌شدگان اعتراضات جاری بیش از آمار ذکرشده برآورد می‌شود. سازمان حقوق بشر ایران به تحقیقات خود در این باره ادامه می‌دهد.