ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 22.11.2022, 10:54

رسانه‌های ایران: دولت رئیسی بنزین را نصف قیمت صادر می‌کند


با انتشار آمارهای جدید گمرک ایران از صادرات بنزین، رسانه‌های ایران افشا کردند که دولت ابراهیم رئیسی بنزین را «نصف قیمت» به کشورهای منطقه به ویژه امارات متحده عربی صادر می‌کند.

روزنامه جام‌ جم چاپ تهران در شماره روز دوشنبه اول آذر، در گزارشی با عنوان « معمای بنزین ۲۹ سنتی»، نوشت که بر اساس گزارش گمرک ایران، ‏حدود ۴۶۳ میلیون لیتر بنزین به ارزش ۱۳۷ میلیون دلار در هفت ماه نخست سال صادر شده است.

بر اساس این گزارش، بنزین تولید ایران در این مدت به کشورهای امارات متحده عربی، افغانستان، عراق و ارمنستان صادر شده است.

جام‌ جم اضافه کرد: «یک ضرب و تقسیم ساده موید این واقعیت است که دولت هر لیتر بنزین را به قیمت ۲۹.۵ سنت صادر کرده، در حالی که میانگین قیمتی آن با شاخص فوب خلیج‌فارس، حداقل ۶۰ سنت بوده است».

پیشتر نیز خبرهایی از ارزان‌فروشی بنزین به کشورهای خارجی از سوی دولت ابراهیم رئیسی و همچنین دولت حسن روحانی منتشر شده بود.

علاوه بر آمار گمرک از صادرات بنزین در دوران ریاست جمهوری رئیسی، در اردیبهشت‌ماه، جلیل سالاری مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران اعلام کرد که در دوران کرونا در دولت حسن روحانی، بنزین به قیمت «هر لیتر ۵۰۰ تومان» صادر شد که یک‌سوم قیمت عرضه داخلی بوده است.

چندی پیش وزارت نفت مدعی شده بود که این صادرات، کار شرکت‌های خصوصی بوده اما وزارت صمت این ادعای وزارت نفت را تکذیب و اعلام کرد: «مطابق قانون وزارت صمت هیچ مجوزی به شرکت‌های خصوصی برای صادرات فرآورده‌های نفتی صادر نکرده است».

روزنامه جام جم نوشت: «در چنین شرایطی هنوز مشخص نیست چرا دولت دست به این ارزان‌فروشی زده و بیش از همه، اماراتی‌ها را از این امتیاز بزرگ خوشحال کرده است».

همزمان وب‌سایت نود اقتصادی نیز از «کاهش ۷۹ درصدی صادرات بنزین ایران در ۷ماهه ۱۴۰۱» خبر داده است.

این وبسایت اقتصادی نوشت: «افزایش مصرف بنزین در داخل دلیل اصلی کاهش صادرات بوده است، به طوری‌که مصرف روزانه بنزین کشور از ۷۵ میلیون لیتر در سال ۱۳۹۹ و ۸۶ میلیون لیتر در سال ۱۴۰۰ به حدود ۱۰۰ میلیون لیتر در سال جاری رسیده است».