ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 21.11.2022, 14:00

روزنامه جهان صنعت توقیف شد


صبح امروز روزنامه جهان صنعت روزنامه چاپ امروز تهران با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شد. درباره توقیف این رسانه گفته شده به خاطر چاپ عکسی از کیان پیرفلک کودک کشته شده ایذه‌ای بوده است، اما ظاهرا دلیل توقیف این روزنامه چنین موضوعی نبوده است و دلیل آن انتشار مصاحبه‌ای از صادق زیباکلام و اظهاراتی علیه نیروی انتظامی بوده است.

هیات نظارت بر مطبوعات در توضیح توقیف روزنامه جهان صنعت نوشت: روزنامه جهان صنعت به دلیل انتشار یادداشتی در شماره ۲۸ آبان که در آن اتهاماتی به نیروهای انتظامی و حافظان امنیت کشور وارد شده، توقیف و پرونده تخلف جهت رسیدگی به مرجع قضایی ارجاع شد.

صادق زیباکلام در مقاله خود با عنوان «رویکرد مشابه در قبال معترضان»، همه دولت‌های پس از جنگ ایران و عراق، خصوصا دولت محمود احمدی‌نژاد را مورد انتقاد قرار داده و نوشته بود: «اعتراضات ۱۴۰۱ ریشه‌هایش در دوران بعد از جنگ است که سیاست‌های اجرایی ناموفق بوده‌اند. تنها شانسی که وجود داشت، دوران هشت ساله دولت حسن روحانی بود و متاسفانه نه تنها به جایی نرسیدیم بلکه به مردم نشان داده شد انتخابات بی‌فایده است».

او با انتقاد از «توهین و تحقیر» مقامات دولت نسبت به معترضان گفته است: اگر بنا باشد دولت سیزدهم ابراهیم رئیسی و دولت‌های احمدی‌نژاد مقایسه شوند، شباهت و نزدیکی بسیاری بین آن‌ها مشاهده خواهد شد.

به گفته آقای زیباکلام، دولت رئیسی هیچ برنامه و طرح و نقشه‌راهی برای برون‌رفت از وضع فعلی ندارد.

توقیف روزنامه جهان صنعت توسط دولت ابراهیم رئیسی در حالی است که وی همواره یکی از افتخارات دولت خود را «تعطیل نکردن» نشریات عنوان کرده بود.

روزنامه جهان صنعت پیش از این نیز در تاریخ ۲۰ مرداد ۱۳۹۹ با حکم هیات نظارت بر مطبوعات توقیف شده بود. آن زمان محمدرضا سعدی مدیر مسئول روزنامه گفته بود گزارش صفحه جامعه با عنوان «به آمار دولتی اعتماد نیست» (مورخ ۱۹ مرداد ۱۳۹۹) علت توقیف روزنامه بوده‌است.