ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 22.09.2022, 9:10

شماری از مبارزان گردان آزوف با میانجی‌گری اردوغان آزاد شدند


ولودمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین از طریق ویدئو کنفرانس با فرماندهان گردان آزوف که از طریق تبادل نظامی به این کشور بازگشته‌اند، صحبت کرد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی، وی ضمن عرض تبریک به فرماندهان «نجات یافته از اسارت روسیه»، گفت: شنیدن صدایتان و دیدن شما پس از مدت‌ها مایه خوشحالی است. به کارهایی که برای کشور انجام داده‌اید، افتخار می‌کنیم.

زلنسکی ضمن اشاره به اینکه با تبادل صورت گرفته، ۲۱۵ اوکراینی از جمله محکومان به اعدام نجات یافته‌اند، از رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه برای میانجیگری در تبادل اسیران جنگی بین اوکراین و روسیه تشکر و قدردانی کرد.

وی با اشاره به اینکه ۵ نفر از اعضای این گردان، برای اهداف امنیتی در ترکیه هستند، گفت: با رئیس‌جمهور اردوغان صحبت کردم. ۵ فرمانده گردان آزوف سرگئی ولینسکی، سواتوسلاو پالامار، دنیس پروکوپنکو، اولگ هومنکو، دنیس شلگا در ترکیه تحت کنترل ویژه ایشان محفوظ خواهند ماند. بار دیگر مراتب سپاس خود را از رئیس جمهور ترکیه ابراز می‌دارم.

رئیس جمهور اوکراین در ادامه افزود ۵۵ سرباز را در ازای مبادله اسرای جنگی به روسیه بازگرداندیم.

از سوی دیگر، آندری یرماک، رئیس دفتر ریاست جمهور اوکراین گفت: ۱۰۸ نفر از مبارزان گردان آزوف در میان ۲۱۵ نفری بودند که در این مبادله به کشور بازگشتند.

همچنین سازمان هماهنگی مبادلات اسرای جنگی اعلام کرد که فهرست ۲۱۵ نفری اسرای جنگی مبادله شده، انتشار یافته است. این بزرگترین مبادله نظامی از ۲۴ فوریه تا کنون به شمار می‌رود.

گفتنی است رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه اعلام کرد که در نتیجه مذاکرات دیپلماتیکی که با ولادیمیر پوتین و ولودیمیر زلنسکی همتایان روس و اوکراینی خود انجام داده، ۲۰۰ اسیر جنگی بین روسیه و اوکراین مبادله می‌شود.