ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 21.09.2022, 13:26

گزارش «هه‌نگاو» از اعتراضات در کردستان، ٧ کشته و ۴۵۰ زخمی


در جریان اعتراضات روز سه‌شنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۱ (۲۰ سپتامبر ٢٠٢٢) دست‌کم سە شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومت جمهوری اسلامی ایران به قتل رسیدند و بیش از ۱۶۱ شهروند نیز با شلیک همین نیروها مجروح و ده‌ها شهروند نیز بازداشت شده‌اند.

با جانباختن فواد قدیمی از مجروحان اعتراضات دیواندره  و کشته شدن یک زن اهل قصرشیرن به نام مینو مجیدی در اعتراضات کرمانشاه شمار جانباختگان اعتراضات کُردستان طی روزهای اخیر به ٧ نفر افزایش یافته است که به شرح زیر است. فواد قدیمی و محسن محمدی اهل دیواندره، زکریا خیال ۱۶ ساله اهل پیرانشهر،فرجاد درویشی اهل دیواندره رضا لطفی اهل دهگلان ، مینو مجیدی اهل قصرشیرین و فریدون محمودی اهل سقز.

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، روز سه‌شنبه ۲۹ شهریور دست‌کم در ۱۴ شهر آبدانان، ایلام، کرمانشاه، سنندج، مریوان، ارومیه، بانه، قروه، ربط، سردشت، پیرانشهر، ارومیه، ماکو و بازرگان به نشانه اعتراض به قتل حکومتی ژینا امینی دختر ۲۲ ساله اهل سقز به خیابان‌ها آمدند که با دخالت نیروهای حکومتی این اعتراضات به خشونت کشیده شد و دست‌کم ٣ شهروند معترض کشته شده و ۱۶۱ شهروند دیگر نیز مجروح شدند.

شهرهایی که اعتراضات در آنجا به خشونت کشیده شده

پیرانشهر؛ ۱ کشته و ۴۸ زخمی
ارومیه؛ ۱ کشته و ۲۰ زخمی
ماکو؛ ۶ زخمی
کرمانشاه؛ ١ کشته و ۲۶ زخمی
قروه ۸ زخمی
مریوان؛ ۴ زخمی
ایلام؛ ۱۳ زخمی
نقده؛ ۱۵ زخمی


آمار کلی ۴ روز گذشته

با استناد به آمار به ثبت رسیده در مرکز آمار و اسناد سازمان حقوق بشری هه‌نگاو، طی چهار روز گذشته جمعاً ٧ شهروند معترض کُرد با شلیک مستقیم نیروهای حکومتی جانشان را از دست داده‌اند و ۴۵۰ نفر نیز زخمی شده‌اند که بسیاری از آنها از ترس بازداشت توسط نهادهای امنیتی به مراکز درمانی مراجعه نکرده‌اند اما فیلم و عکس‌های آنها در اختیار هه‌نگاو قرار گرفته است که شماری از آنها در صفحات اجتماعی هه‌نگاو منتشر شده است.

تفکیک شهروندان کشته و زخمی شده در کُردستان در شهرهای مختلف:

دیواندره: ۲ کشته و ۳۳ زخمی
سقز: ۱ کشته و ۷۴ زخمی
بانه: ۴۰ زخمی
مهاباد: ۲۳ زخمی
بوکان: ۱۷ زخمی
سنندج: ۶۶ زخمی
مریوان: ۹ زخمی
دهگلان: ۱ کشته و ۱۶ زخمی
بیجار: ۹ زخمی
قروه: ۱۷ زخمی
کامیاران: ۱۱ زخمی
تکاب: ۷ زخمی
ماکو: ۶ زخمی
ارومیه: ۱ کشته و ۲۰ زخمی
پیرانشهر: ۱کشته و ۴۸ زخمی
کرمانشاه؛ ١ کشته و  ۲۶ زخمی
ایلام: ۱۳ زخمی
نقده: ۱۵ زخمی