ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 21.09.2022, 12:36

درخواستِ انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران برای آزادی فوری یلدا معیری


به دنبال بازداشت یلدا معیری عکاس مطبوعاتی در روزهای گذشته در تهران، انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران بیانیه‌ای صادر کرد. متن این بیانیه به این شرح است:

باخبر شدیم خانم یلدا معیری، عکاس جامعه مطبوعاتی ایران، که در روزهای اخیر برای تهیه عکس در یکی از خیابان‌های تهران حاضر شده بود، بازداشت شده و اکنون در زندان قرچک به سر می برد. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن دفاع قاطع از آزادی عمل برای همکاران روزنامه‌نگار در بازتاب وقایع، تاکید می‌کند مسئولان و دستگاه‌های نظارتی و قضایی باید توجه داشته باشند که یکی از وظایف خبرنگاران و عکاسان حضور در وقایع روز برای تهیه خبر و گزارش است. به همین دلیل همانگونه که حضور ماموران اورژانس و کادر درمانی در یک رویداد خیابانی مانند تظاهرات، شرکت در اجتماعات و تظاهرات تلقی نمی‌شود، حضور خبرنگاران و عکاسان را نیز نمی‌توان شرکت در اجتماعات تلقی کرد و آن را مستمسکی برای بازداشت خواند.

در این خصوص انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران ضمن درخواست آزادی فوری همکارِ خبرنگارِ عکاس، به اهالی رسانه و جامعه‌ی مطبوعاتی پیشنهاد می‌دهد برای آنکه اشکالی در کار اطلاع‌رسانی آنها صورت نگیرد، خبرنگاران و عکاسان با یک یونیفورم مشخص با آرم خبرنگاری در رویدادهای مختلف حاضر شوند. همچنین لازم است که نهادهای نظارتی و مسئولان نیز حضور آزادانه و‌ امنِ روزنامه‌نگاران را در حوادث گوناگون محترم بشمارند تا در ایفای رسالت حرفه‌ای  و امنیت آنها خللی وارد نشود.

انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در پایان ضمن آن که خواستار آزادی فوری خانم معیری است، از مقامات ذی‌ربط می خواهد پرونده ایشان در اجرای وظیفه حرفه‌ای را مختومه اعلام کنند.