ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.09.2022, 16:39

بیانیۀ مولوی عبدالحمید درباره جان‌باختن «مهسا امینی»


به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر امام‌جمعۀ اهل سنت زاهدان، متن بیانیۀ مولوی عبدالحمید به شرح ذیل است:

بسم‌الله‌الرحمن‌الرحیم

حادثۀ غم‌انگیز و شوک‌آور جان باختن بانوی کردستانی در تهران که گشت ارشاد نیروی انتظامی اقدام به بازداشت او کرده بود، احساسات عموم مردم را شدیدا جریحه‌دار کرده و مردم را شوکه کرده است.

با توجه به اظهارات والدین مرحومه مبنی بر عدم سابقۀ بیماری و نظرات برخی کارشناسان پزشکی، لازم است یک کمیتۀ مستقل حقیقت‌یاب در این‌باره تشکیل شود و نتایج تحقیقات به‌صورت شفاف به اطلاع عموم رسانده شود و با مقصران حادثه، برخورد جدی و قانونی صورت بگیرد.

واکنش خشم‌آلود مردم و اقشار مختلف جامعه به این حادثه نیازمند آسیب‌شناسی جدی است. به نظر بنده، یک نارضایتی عمومی بین مردم دیده می‌شود؛‌ تشدید مشکلات اقتصادی، اختلاس‌های کلان و میلیاردی در بعضی نهادهای حکومتی، افزایش اعدام‌های متهمان پرونده‌های قاچاق مواد مخدر، برخورد خشن با مظنونان و متهمان، جان باختن برخی از مظنونان و زندانیان در بازداشت‌گاه‌ها و زندان‌ها و تشدید فشارهای مذهبی بر اقلیت‌ها از جمله عوامل بروز این حجم از خشم و رادیکال شدن شعارهای اعتراضی است.

در سیستان‌وبلوچستان که مردم با مشکلات مضاعفی دست‌وپنجه نرم می‌کنند، معیشت به یکی از اصلی‌ترین دغدغه‌های مردم تبدیل شده است؛ با این حال وقتی عده‌ای برای به دست آوردن لقمه نانی به سوخت‌بری روی می‌آورند، بعضا با گلوله‌های مأموران کشته می‌شوند و در آتش می‌سوزند. وضعیتی مشابه برای کولبران در مناطق کُردنشین حاکم است.
همۀ این اتفاقات برای مسئولین و دلسوزان نظام هشدار هستند که رویۀ ناکارآمد فعلی را باید تغییر بدهند و نسبت به پاسخ‌گویی به مطالبات انباشته‌شدۀ مردمی، گام‌های جدی‌تری بردارند. بدون تغییر رویه و با مسئولیت‌گریزی و توجیه خطاها، مشکلات حل نخواهند شد، بلکه فاصله بین ملت و حاکمیت روزبه‌روز بیشتر خواهد شد. ظلم و بی‌عدالتی که منجر به ضایع شدن حقوق مردم بشود، عواقب نامطلوبی دارد. رسول اکرم صلی‌الله‌علیه‌وسلم همواره فرماندهان خودشان را از آه مظلوم برحذر می‌داشتند و می‌فرمودند بین آهِ مظلوم و خداوند هیچ مانعی وجود ندارد و دعای مظلوم فورا مورد اجابت قرار می‌گیرد.

همچنین به نظر بنده، در زمینۀ حجاب نباید از روش‌های سلبی کارگرفته شود و نباید کرامت انسانی افراد پایمال شود؛ زیرا این امر تاکنون نتیجۀ معکوس داده و باعث نارضایتی در جامعه شده؛ بلکه به نصیحت و راهنمایی و روش‌های ایجابی اکتفا شود. نباید برای جلوگیری از یک منکر، مأموران مرتکب چندین منکر و کار حرام دیگر بشوند. چه بسا مأموران مرد با زنان و دختران مردم برخورد فیزیکی می‌کنند که خود امری منکر و خلاف شرع است.

امید است مسئولین محترم پس از حادثۀ جان‌ باختن خانم امینی در تهران و بروز اعتراضات مردمی به این رویداد ناگوار، فکری جدی برای رفع مشکلات و ایجاد تغییرات اساسی در کشور بردارند.

در پایان، بر خود لازم می‌دانم همدردی و تسلیت خود را با عموم مردم، مخصوصا هم‌میهنان عزیز کُرد و خانواده و بازماندگان خانم امینی اعلام بدارم.