ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Tue, 20.09.2022, 11:10

رضا خندان: رفتاری که با مهسا امینی شده است استثنا نیست، رویه است


شاید کسانی که از نزدیک عملکرد گشت‌های ارشاد را ندیده‌اند تصور می‌کنند آنها زنانی را بازداشت می‌کنند که حجاب مناسبی ندارند.

زمانی که حکومت به هر دلیلی تصمیم می‌گیرد سخت‌گیری نسبت به شهروندان را شدت دهد گشت‌های ارشاد را راهی خیابان‌ها می‌کند.

مساله آنها دیگر حجاب نیست، زورآزمایی و ایجاد رعب و وحشت در بین شهروندان است. آنها موظف‌اند روزانه‌ها دهها نفر را به بهانه کم حجابی دستگیر و به بازداشتگاه غیرقانونی “وزرا” منتقل کنند.

برای ماموران گشت ارشاد نه پوشش زنان مهم است، نه موقعیت افراد و نه بیماری و تنهایی زنان و دختران جوان. آنها فقط به این فکر می‌کنند که به هرقیمتی ماشین سرکوب‌شان را پر، تحویل دهند. گویی برایشان جایزه تعیین شده باشد.

هیچکس جلودار ماموران گشت ارشاد نیست. هیچ مقام قضایی و وکیلی بر کار آنها نظارت ندارد.

با بازداشتی‌های گشت ارشاد بدتر از اسرای جنگی رفتار می‌شود چرا که در مورد رفتار با اسرای جنگی کلی قوانین بین‌المللی وجود دارد اما گشت ارشاد اساسا غیرقانونی است و  به هیچ کس پاسخگو نیست و هیچ جایگاه حقوقی ندارد.

بازداشت شدگان گشت ارشاد جزو بی‌پناه‌ترین افراد‌اند. آنها در مدت بازداشت نه می‌توانند وکیل داشته باشند، نه قاضی و بازپرسی وجود دارد و نه امکان دفاع. به محض اعتراض و یا مقاومت سیل توهین‌های شرم‌آور و تهدید جانی، روحشان را آزرده و زخمی می‌کند.

رفتاری که با مهسا امینی شده است استثنا نیست، رویه است در این دستگاه پرهزینه با پول مردم، زنان را بازداشت، توهین، تحقیر و شکنجه کرده و در مواردی مانند مهسا  به قتل می‌رسانند.

در ماههای اخیر فقط در میدان صنعت (شهرک غرب) که مسیر من هم هست، 4 دستگاه ماشین گشت ارشاد مستقر شده است. 3 دستگاه ون و یک سواری.
آنها روزانه دهها نفر از مسافرانی را که با عجله به دنبال کلاس و کار و هزار جور گرفتاری که غالبا ساخته و پرداخته حکومت است، می‌روند، روانه بازداشتگاه می‌کنند.

دختر جوانی که باید خود را به آموزشگاه برساند، شخصی که دنبال دارو برای پدر یا مادر پیرش است، دختر جوانی که برای مصاحبه استخدام خود را آماده کرده، زن جوانی که سعی دارد با عجله خود را به محل امتحان رانندگی برساند. آن دیگری دنبال گرفتن جواب آزمایش می‌رود؛ همه اینها ناگهان سر از بازداشتگاه در می‌آورند و خوش شانس خواهند بود اگر زنده بیرون بیایند.

تصور کنید هر روز (اگر مرد باشید) در حال ورود یا خروج از ایستگاه مترو هستید که زنی را که همزمان با شما از مترو پیاده شده است کنار کشیده، با توهین و تهدید بازداشت می‌کنند؛ و اگر زن باشید که خود به همراه بغل دستی گرفتار گشت خواهید شد؛ چه با حجاب، چه کم‌حجاب.

دو هفته پیش بود که با پسرم از پله های مترو پایین می‌رفتیم که زن جوانی وحشت زده پرسید: “آقا اون بالا گشت هست؟”

به نظر می‌رسید پیش از این، تجربه گرفتار شدن در دست گشت ارشاد را داشته  که اینگونه هراسان بود، بدون این که (حتی با معیارهای حکومتی)، کم حجاب باشد.

فیسبوک رضا خندان