ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Mon, 19.09.2022, 14:12

جی.کی. رولینگ اعتراض زنان ایرانی به مرگ مهسا امینی و حجاب اجباری را ستود


جی.کی. رولینگ، نویسنده پرآوازه بریتانیایی و خالق کتاب‌های هری پاتر روز یکشنبه با بازنشر توییتی حاوی ویدیوی شماری از زنان ایرانی که در واکنش به مرگ مهسا امینی موهای خود را کوتاه می‌کنند، اقدام آنها را ستایش کرد.

به گزارش رادیو فردا، این توییت که مسیح علی‌نژاد، فعال سیاسی، منتشر کرده است، تصویر چندین زن ایرانی را نشان می‌دهد که با بریدن موهای خود و آتش زدن روسری به عنوان نمادی از حجاب اجباری به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد اعتراض کرده‌اند.

خانم رولینگ با بازنشر این توییت نوشته است که «شجاعت واقعی چنین است».

این نویسنده همچنین توییت دیگری از خانم علی‌نژاد را بازنشر کرده است که ویدیویی از حضور زنان در مراسم خاکسپاری مهسا امینی را نشان می‌دهد در حالی که به اعتراض روسری‌های خود را برداشته‌اند.

در میان چهره‌های شاخص ادبی، روز یکشنبه الیف شافاک، نویسنده و کنشگر حقوق بشر ترکیه‌ای- بریتانیایی، نیز با انتشار پستی در حساب کاربری خود در اینستاگرام ضمن ابراز تاسف از جان باختن مهسا امینی، او را با عنوان «خواهر» مورد خطاب قرار داد و گفت: «ما از سرزمین‌ها، جغرافیا و فرهنگ‌های شبیه به هم آمده‌ایم.»

خانم شافاک افزوده است که پس از اطلاع از مرگ مهسا بسیار ناراحت و عصبانی شده، قلبش به‌ درد آمده و در تمام روز نمی‌دانسته است، چه بنویسد.