ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.09.2022, 17:05

نهضت آزادی ایران: گشت‌های ارشاد باید متوقف شوند


بیانیه نهضت آزادی ایران
بسمه تعالی
ضرورت توقف گشت‌های ارشاد

در آستانه اربعین سالار شهیدان امام حسین (ع) که چکیده نهضتش، پیامی جز آزادی و آزادگی و مبارزه برای تحقق کرامت انسانی نداشت، جامعه ایران به عزای یکی دیگر از فرزندانش نشست که قربانی جهل، ستم و نفی حقوق اساسی انسان شد. مرگ فاجعه‌بار دختر سرزمینمان زنده‌یاد مهسا امینی، رویدادی حادثه‌گونه و در شمار دیگر جرایم و جنایات رایج در تمام جوامع نیست، بلکه دلالت بر نگرشی تنگ‌نظرانه و در ادامه امنیتی‌تر شدن فضای جامعه و در راستای سیاست غیرانسانی «حجاب اجباری» قرار دارد و مصداق آشکار خشونت دولتی علیه زنان، مسئولیت‌گریزی و بی‌تدبیری مقامات ارشد کشور قلمداد می‌شود که بنا بر بند ب ماده 290 قانون مجازات اسلامی در حکم قتل نفس است.

رعایت عفت و تقوا در جامعه اسلامی و توجه به حسن رفتار مردان و زنان در هر جامعه‌ای، امری پسندیده و ضروری است. قرآن کریم، «پوشش به‌هنجار» را ضرورتی عام برای زنان و مردان مومن [و نه فقط زنان] می‌داند و تصریح می‌کند که در رعایت این هنجار و بسط پاکدامنی، مردان بر زنان مقدم‌اند و درگام نخست، مردان‌اند که مکلف به رعایت تقوا و احترام به حریم خصوصی زنان شناخته می‌شوند. و از این رو در آیات 30 و 31 سوره نور مقرر می‌فرماید: [ای پیامبر! به مردان با ایمان بگو: دیدگان خویش را از نگاه‌های ناروا فرو دارند و پاکدامنی کنند و [سپس] به زنان مومن بگو که دیدگان خویش را از نامحرمان فرو دارند و پاکدامنی کنند]. اما «قانون حجاب اجباری» نه فریضه‌ای دینی و نه حتی سنتی نبوی است و مطابق با سوابق تاریخی صدر اسلام و الگوهای اخلاقی، اجتماعی و رفتاری امامان شیعه به شمار نمی‌رود.

«حجاب اجباری» و تدارک نیروهای نظامی و انتظامی برای کنترل اجتماعی شهروندان که سال‌هاست با عنوان «گشت ارشاد» صورت می‌پذیرد، نمادی از تمایلات سلطه‌گرایانه و مردسالارانه حاکمیت و نمودی از تحمیل اندیشه متحجرانه و بنیادگرایانه است که در تعارض محض با آموزه‌های عقلانی و رحمانی قرآن کریم و اصل بنیادین «لااکراه فی‌الدین» قرار دارد و حتی با قاعده عقلانی و فقهی «تعارض اهم و مهم» سازگار نیست و در طول چهار دهه گذشته نیز، دستاوردی جز واکنش‌های فراگیر اسلام‌هراسانه و حجاب‌ستیزانه و در یک کلام، حاصلی جز «وهن دین» نداشته است. زنده‌یاد آیت‌الله طالقانی به صراحت می‌گفت که «وقتی در اصل دین اجبار نیست، نمی‌توان در فرع دین اجبار کرد» و مهندس بازرگان هم تاکید می‌کند که «حجاب اگر تحمیل شود، پیش خدا ارزشی ندارد. چادر و روسری که با تحمیل بر سر زنان برده شود از صد تا بی‌حجابی هم بدتر است.»

نهضت آزادی ایران باور دارد که تداوم سیاست‌های ارعاب‌آمیز مانند گشت ارشاد، نه تنها دلالتی بر ترویج باورها و الزامات دینی و اخلاقی ندارد، بلکه تهدیدی در برابر همبستگی ملی و امنیت کشور به شمار می‌رود. از این رو، ضمن تسلیت به خانواده محترم و داغدار زنده‌یاد مهسا امینی و دیگر ایرانیان به‌ویژه هم‌وطنان کرد، خواستار لغو قانون حجاب اجباری، انحلال فوری گشت‌های ارشاد، عذرخواهی دولت سیزدهم، تنبیه و برکناری فرمانده نیروی انتظامی و مجازات عامل این جنایت هولناک است و یادآوری می‌کند که جمیع روحانیون کشور اعم از سنی یا شیعه، سنت‌گرا یا نواندیش و مراجع تقلید و رهبری نظام در راس دیگران، مسئولیت دارند که نسبت به این رخداد شوم و سهمگین که افزون بر جان شریف یک شهروند ایرانی، اعتبار اخلاقی و اجتماعی اسلام را نیز خدشه‌دار ساخته است و در راستای تفرق، نارضایتی، تشویق و بلکه زمینه‌سازی مهاجرت و فروپاشی و تخریب سرمایه‌های انسانی، اقتصادی و اجتماعی جامعه ایران عمل می‌کند، اعلام انزجار صریح کنند و عملکرد مقامات ارشد سیاسی، نظامی و انتظامی نظام را مورد نقد و بازخواست قرار دهند.

نهضت آزادی ایران هشدار می‌دهد که خشونت را نباید با خشونت پاسخ داد. از این رو، افزون بر آن که مقامات ارشد سیاسی، امنیتی، نظامی و انتظامی کشور موظفند که پاسخ‌گوی مطالبات به‌حق مردم بوده، بساط بی‌قانونی و اعمال خشونت علیه زنان ایرانی را برچیده، از ورود به حوزه خصوصی و تحمیل سبک زندگی به مردم احتراز کرده و امکان اعتراضات مدنی و پیگرد خاطیان و عاملان و آمران فجایعی از این دست را فراهم آورند، مردم شریف ایران و به ویژه هم‌وطنان کرد و خانواده محترم مرحوم ِ مظلوم مهسا امینی نیز عنایت کنند که گسترش خشونت، خواست خشونت‌آفرینان است و نه راه‌حلی برای بهبود وضعیت مردم و نیل به آزادی و کرامت انسانی.

نهضت آزادی ایران
۲۷ شهریور ۱۴۰۱