ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.09.2022, 15:54

پست‌های قتل مهسا در تلگرام بیش از ۲۲۵ میلیون بازدید داشته‌اند


بازداشت مهسا امینی به دست نیروهای گشت ارشاد جمهوری اسلامی که در نهایت به قتل او منجر شد، یکی از بیشترین واکنش‌ها را در محیط شبکه‌های اجتماعی در رابطه با موضوعات حساس مرتبط با جامعه ایران به دنبال داشته است.

این واکنش‌ها که تنها به زبان فارسی نیز محدود نمی‌شوند، طی روزهای گذشته باعث شده تا آمار توییت‌های همراه با هشتگ مهسا امینی تا لحظه نگارش این گزارش به بیش از ۲.۵ میلیون توییت برسد.

اما در کنار توییتر، پیام‌رسان تلگرام نیز در روزهایی که گذشت به دلیل محبوبیتش بین کاربران ایرانی یکی از منابع اصلی انتشار خبر و اطلاع‌رسانی درباره قتل مهسا امینی بوده است.

بر اساس آمار گردآوری شده توسط وبسایت TGStat که به داده‌کاوی کانال‌ها و گروه‌های عمومی تلگرام می‌پردازد، از روز چهارشنبه ۲۳ شهریور ۱۴۰۱ تا نیمه روز یکشنبه ۲۷ شهریور به وقت ایران، ۲۴۷۴۶ پست با اشاره به نام مهسا امینی در کانال‌های عمومی تلگرام منتشر شده است.

این پست‌ها در مجموع ۲۲۵.۹۵۱.۰۵۳ میلیون بار بازدید داشته‌اند که نشان از توجه و اهمیت مخاطبان کانال‌های تلگرامی به این موضوع دارد.

کانال رسمی شبکه «ایران اینترنشنال» در تلگرام با ۱۵۱ بار اشاره به نام مهسا امینی، از نظر کمیت بیشترین محتوا را در این رابطه منتشر کرده است.

کانال‌های «روی خط خوزستان بزرگ» با ۱۴۲، «چند ثانیه» با ۱۱۶ و «همشهری آذربایجان شرقی» با ۱۱۱ بار اشاره، در رتبه‌های بعدی این فهرست قرار دارند.

در میان کانال‌های با بیشترین عضو مشترک که به موضوع قتل مهسا امینی پرداخته‌اند، کانال «خبرهای فوری» با داشتن ۹۳۰۴۸۷ مشترک در صدر این فهرست قرار دارد. این کانال همچنین تا لحظه نگارش این خبر ۹۵ بار به نام مهسا امینی اشاره کرده است.

کانال «شبکه جهانی در تی‌وی» با ۶۴۵۲۶۸ مشترک و «ایران اینترنشنال» با ۲۹۱۴۲۰ مشترک در رتبه‌های بعدی کانال‌های با بیشترین مخاطب قرار دارند که به ماجرای مهسا امینی اشاره کرده‌اند.

از میان ۲۴۷۴۶ پستی که درباره مهسا امینی در کانال‌های تلگرامی منتشر شده ۲۳۴۶۲ پست آن تولیدی و ۱۲۹۶ پست آن بازنشر (فوروارد) سایر محتواها است. به بیان دیگر، ۹۴.۴۸ درصد مطالب به شکل مستقیم تولید یا منتشر شده‌اند و ۵.۵۲ درصد آن شامل محتوای بازنشری است. از این میان، ۶۹۲ پست نیز پس از انتشار حذف شده‌اند.

کانال‌های تلگرامی روز شنبه ۲۶ شهریور -یک روز پس از اعلام خبر قتل مهسا امینی- با ۱۰۶۰۴ بار اشاره به نام او بیشترین محتوا را طی روزهای گذشته درباره این موضوع منتشر کرده‌اند. این مطالب همچنین با کسب ۱۰۲۵۶۵۴۳۶ بار بازدید، از نظر میزان مشاهده نیز رکورد روزهای گذشته را شکسته است.

دسترسی به پیام‌رسان تلگرام از اردیبهشت سال ۱۳۹۷ به دستور بازپرس وقت شعبه دوم دادسرای فرهنگ و رسانه تهران مسدود شده است. اما بر اساس گزارش مرکز آمار ایران، تا پایان سال ۱۳۹۹ حدود ۴۵ میلیون ایرانی در این پیام‌رسان حضور داشته‌اند و روزانه ۱۵ میلیارد پیام را رد و بدل کرده‌اند.

ایران اینترنشنال