ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 18.09.2022, 13:46

کانون کارگردانان ایران خواستار پایان دادن به گشت ارشاد شد


کانون کارگردانان سینمای ایران روز یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای با اشاره به جان باختن مهسا امینی، دختر ۲۲ ساله سقزی بعد از بازداشت توسط گشت ارشادِ پایتخت، خواستار پایان یافتن گشت‌های اِعمال حجاب اجباری در جمهوری اسلامی شد.

به گزارش رادیو فردا، این کانون نوشت که «شنیدن خبر مرگ مظلومانه» مهسا امینی «موجی از خشم و اندوه را بین مردم و اهالی سینما به وجود آورد.»

کانون کارگردانان سینمای ایران در ادامه نوشت که این کانون «واقعه تلخ درگذشت مهسا امینی را به خانواده او و مردم ایران تسلیت می‌گوید و خواستار رسیدگی فوری به این مسئله و مجازات مقصران این واقعه دردناک است.»

این بیانیه می‌افزاید که «به نظر می‌رسد برای حفظ امنیت روانی زنان و دختران کشورمان و برای حفظ دین و ایمان مردم باید هر چه زودتر به این ارشاد گشتی پایان داد.»

مهسا امینی روز جمعه، سه روز پس از بازداشت توسط گشت ارشاد در بیمارستان جان باخت. نیروی انتظامی در اطلاعیه خود علت مرگ او را «عارضه قلبی در حین برگزاری کلاس‌های ارشادی در پلیس امنیت اخلاقی» عنوان کرده است.

با این حال گزارش‌ها حاکی از ضرب و جرح وی به هنگام بازداشت است و از جمله دو پزشک با مشاهده تصاویر مهسا امینی در بیمارستان گفته‌اند که با توجه به جراحات صورت او در بیمارستان و خونریزی از گوش، عامل بستری شدن به هیچ وجه مشکل قلبی نبوده است.

خبر مرگ مغزی مهسا امینی بر سر حجاب اجباری فضای مجازی فارسی‌زبان را در شوک فرو برده و موجی از خشم برانگیخته است.

مهدی کروبی از رهبران جنبش سبز در واکنش به کشته شدن مهسا امینی با انتشار بیانیه‌ای از علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، به تندی انتقاد کرد و گفت که او طی سال‌ها شخصا با درخواست‌ پایان دادن به برخورد با زنان و دختران در خیابان مخالفت کرده است.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی گسترده به مرگ مهسا امینی در بازداشت گشت ارشاد، جاوید رحمان، گزارشگر ویژه سازمان ملل در روزهای اخیر گفت که شورای حقوق بشر این سازمان باید با تصویب قطعنامه‌ای حجاب اجباری در ایران را محکوم کند.