ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Sun, 07.08.2022, 7:01

گرهارد شرودر صدراعظم سابق آلمان نیست، یک تاجر است


زاسکیا ایسکن، یکی از دو رهبر حزب سوسیال دموکرات آلمان (اس پی دی)، روز شنبه به روزنامه‌های گروه رسانه‌ای “فونکه” گفته است: «ما باید اظهارات گرهارد شرودر را چنین تفسیر کنیم که او به عنوان صدراعظم سابق نه، بلکه به عنوان یک تاجر کار می‌کند. او در هر کاری که انجام می‌دهد و در هر حرفی که می‌زند، به نفع خود و شرکای تجاری‌اش عمل می کند.»

به گزارش دویچه وله، گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان از حزب سوسیال دموکرات، پس از یک سفر به مسکو، در مصاحبه‌ای با مجله “اشترن” و رادیوتلویزیون آلمانی “آر تی ال” از یک “خبر خوب” سخن گفت: «کرملین خواهان یک راه حل از طریق مذاکره است.»

شرودر ۷۸ ساله در این مصاحبه همچنان از استفاده از خط لوله گاز “نورد استریم ۲” برای انتقال گاز روسیه به آلمان طرفداری کرد.

تا کنون انتقال گاز روسیه از طریق خط لوله “نورد استریم ۱” صورت می گیرد. اما در این اواخر، به قول روسیه توربین‌های ساخت کانسرن آلمانی زیمنس، که برای پمپ کردن گاز از طریق این خط استفاده می‌شوند، باید ارزیابی و قسماً ترمیم شوند. به همین دلیل روسیه میزان ارسال گاز به اروپا را به شدت کاهش داده است.

ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه، چندی پیش اظهار داشت که انتقال گاز از کشورش می‌تواند از طریق خط لوله “نورد استریم ۲” صورت بگیرد. اما این خط لوله گاز، پیش از تهاجم روسیه به اوکرایین نیز مورد اختلاف در غرب، از جمله ایالات متحده امریکا قرار داشت، و بعد از این تهاجم، حکومت آلمان انصرافش از این خط را اعلام کرد.

گرهارد شرودر در مصاحبه خود کنسرن آلمانی زیمنس را مسئول اصلی کمبود فعلی ارسال گاز از روسیه از طریق خط لوله “نورد استریم ۱” خواند. شرودر رئیس شورای اداری شرکت بهره برداری از “نورد استریم ۲” است.

به دلیل موضعگیری شرودر در مسأله جنگ اوکرایین و نزدیکی وی به رئیس جمهور پوتین و شرکت‌های بزرگ تولید انرژی در روسیه، اکنون در داخل حزب سوسیال دموکرات آلمان بحث بر سر اخراج شرودر از این حزب جریان دارد. نتیجه این بحث به زودی معلوم خواهد شد.

زاسکیا ایسکن گفته است که سلب عضویت شرودر از حزب سوسیال دموکرات به نظر شخصی من ارتباط ندارد، بلکه یک “مسأله حقوقی” است.