ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.08.2022, 10:36

مقتدی صدر: قانون اساسی اصلاح شود


مقتدی صدر روحانی شیعه عراقی و رهبر جریان صدری در پیامی خطاب به هوادرانش گفت تحصن در پارلمان عراق تا زمان عمل به درخواست ها ادامه یابد.

به گزارش عصرایران، هزاران نفر از طرفداران مقتدی صدر از چند روز قبل، با حمله به منطقه امنیتی مرکز بغداد (منطقه سبز)، ساختمان پارلمان را اشغال و تحصن را آغاز کردند. این تحصن همچنان ادامه دارد.

او این موضوع را دیروز چهارشنبه مطرح کرد. خواسته های مقتدی صدر، انحلال پارلمان فعلی، برگزاری انتخابات زودهنگام و تغییر قانون اساسی است.

انتخابات پارلمانی عراق ۱۱ ماه قبل برگزار شد اما تاکنون گروه‌های سیاسی عراق نتوانسته‌اند درباره دولت آینده و سه گزینه رئیس جمهوری، نخست وزیر و رئیس پارلمان برای آینده به توافق برسند.

در انتخابات پارلمانی عراق، صدری‌ها (ائتلاف پیرو مقتدی صدر) توانست با کسب بیش از ۷۰ کرسی، بیشترین کرسی ها را کسب کند و در رتبه اول قرار بگیرد. با این حال در رایزنی‌ها برای تشکیل دولت اینده ناکام ماند. به همین دلیل مقتدی صدر با قهر، دستور داد بیش از ۷۰ نماینده این جریان در پارلمان استعفا دهند و از پارلمان خارج شوند.

به دنبال این اتفاق، نمایندگانی از فهرست شیعه رقیب یعنی چارچوب هماهنگی (مورد حمایت جمهوری اسلامی)، جایگزین آنها شدند و توانستند نخست وزیر بعدی را مشخص و دولت را تشکیل دهند. مقتدی صدر حالا در اعتراض به این اتفاق، طرفدارانش را به سمت اشغال و تحصن در پارلمان حرکت داد.

افراد  متحصن می‌خواهند مانع از تایید نخست وزیری گزینه رقیب شوند.

منطقه سبز امنیتی بغداد منطقه ای با حفاظت شدید در مرکز پایتخت عراق است. ساختمان های مهم حکومتی از جمله ریاست جمهوری، نخست وزیری، وزارت دفاع، وزارت کشور و ... و سفارتخانه های مهم از جمله سفارت امریکا و بریتانیا و فرانسه و ... در آن قرار دارند.

مقتدی صدر گفت که آماده شهادت است. او افزود: “چهره های قدیمی با هر گرایشی بعد از این، وجود نخواهند داشت ان شاء الله... از طریق روند دموکراتیک، انقلابی، مسلمات آمیز و سپس روند دموکراتیک انتخابات زودهنگام بعد از انحلال این پارلمان”.

قبل از این خبرهایی درباره برنامه هواداران مقتدی صدر برای ترک پارلمان منتشر شده بود اما آنها همچنان به تحصن خود ادامه می دهند.

هم اکنون اختلاف میان دو مجموعه سیاسی شیعه یعنی صدری ها (تیار الصدری - جریان صدر) از یک سو و ائتلاف “اطار التنسیقی (چارچوب هماهنگی) از سوی دیگر است. مجموعه چارچوب هماهنگی شامل گروه های سیاسی شیعه نزدیک به ایران است. حکیم و نوری مالکی و  سازمان بدر در این مجموعه قرار می گیرند.

چند روز قبل هم، هزاران نفر از هواداران “چارچوب هماهنگی” مقابل منطقه سبز بغداد تجمع کردند. آنها به حمله هواداران مقتدی صدر به ساختمان پارلمان اعتراض داشتند.  هواداران چارچوب هماهنگی به سمت نیروهای امنیتی سنگ پرتاب کردند و در مقابل، پلیس هم علیه آنها از آب فشار قوی استفاده کرد.

این برای دومین بار در دو هفته اخیر است که صدری‌ها با حمله به پارلمان، آن را اشغال کردند و مانع از برگزاری جلسات شدند. هدف، جلوگیری از برگزاری جلسه رای اعتماد به گزینه نخست وزیری ائتلاف شیعی چهارچوب هماهنگی یعنی محمد السودانی است.

مقتدی صدر ضمن مخالفت با این گزینه او را نماینده دشمن سرسخت خود یعنی نوری مالکی می‌داند. نوری مالکی نخست وزیر اسبق عراق و رئیس حزب شیعه دولت قانون است.

مقتدی صدر در دفعه قبل از هوادارانش خواسته بود دو رکعت نماز بخوانند و پارلمان را به سلامت ترک کنند اما این بار از هوادارانش خواسته است در محل پارلمان باقی بمانند. او قبل از این هم از دیگر احزاب و مردم عراق هم خواسته بود از معترضین متحصن پارلمان حمایت کنند.

وی این اعتراض را فرصتی برای “تغییر ریشه ای” دانسته و گفته بود این تحولات فرصت بزرگی برای تغییر ریشه ای نظام سیاسی و قانون اساسی و انتخابات است که نباید آن را از دست داد.

در مقابل، ائتلاف چهارچوب هماهنگی از ملت عراق خواست به تظاهرات مسالمت آمیز برای دفاع از دولتشان و آنیده فرزندانشان بپردازند. این ائتلاف افزود تحولات اخیر هشداری درباره برنامه ریزی برای کودتا و دزدیدن دولت است.