ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Fri, 05.08.2022, 7:50

بیژن ثابت، سفیر جدید ایرانی‌تبار آمریکا در جمهوری چک


جو بایدن، رییس‌جمهوری آمریکا بیژن ثابت، سرمایه‌گذار میلیاردر ایرانی‌تبار را به عنوان سفیر جدید ایالات‌متحده در جمهوری چک معرفی کرد. ثابت از حامیان دمکرات‌ها است و پیش‌تر ده‌ها هزار دلار به این حزب کمک کرده است.

به گزارش ایندی‌پندنت، پیژن ثابت در پیامی توییتری نوشت: از اینکه رییس‌جمهوری جو بایدن من را به عنوان سفیر آمریکا در جمهوری چک معرفی کرده است، مفتخر و قدردان‌ام.

نام او در کنار شمار دیگری از سفرای جدید معرفی شده برای سفارتخانه‌های آمریکا در کشورهای مختلف آمده است. سفرای معرفی شده پس از تایید سنا ماموریت خود را آغاز می‌کنند.

آخرین سفیر آمریکا در پراگ، استفن کینگ بود که تا پایان سال ۲۰۲۰ در این سمت بود. اما از آنجایی که گفته بود با آمدن جو بایدن به کاخ سفید از سمت خود کناره‌گیری می‌کند، در دو سال گذشته پست سفیر در سفارت آمریکا در پراگ خالی بود.

سفارت آمریکا در پراگ در بیانیه‌ای با استقبال از معرفی بیژن ثابت به عنوان سفیر جدید، این اقدام را نشان‌دهنده دوستی قوی بین دو کشور توصیف کرد.

ثابت ۵۳ ساله از بنیانگذاران شرکت اسپارک کپیتال است و در شبکه‌های اینترنتی سرمایه‌گذاری می‌کند. او یکی از نخستین سرمایه‌گذران آمریکایی بود که روی آینده شبکه‌های اجتماعی سرمایه‌گذاری کرد و نام او در فهرست چهره‌های شاخص تکنولوژی در مجله فوربس قرار دارد.

بیژن ثابت که ریشه‌های ایرانی و کره‌ای دارد از کالج بوستون فارغ‌التحصیل شده است و در حال حاضر در بوستون زندگی می‌کند. او ازدواج کرده و سه فرزند دارد.

بیژن ثابت بیش از ۲۰ سال است که در شرکت‌های اینترنتی سرمایه‌گذاری می‌کند و از سال ۲۰۰۸، سهامدار شبکه اجتماعی توییتر است که در آن زمان کمتر شناخته شده بود.

او پیش‌تر در شماری از استارت‌آپ‌های تکنولوژی در سیلیکون ولی مدیر اجرایی ارشد بود.