ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2022, 11:31

سنای آمریکا عضویت سوئد و فنلاند در ناتو را پذیرفت


مجلس سنای ایالات متحده، روز چهارشنبه با نود ‌و پنج رای موافق، در برابر یک رای مخالف، الحاق سوئد و فنلاند را به ناتو، سازمان پیمان آتلانتیک شمالی، تصویب کرد.

به گزارش صدای آمریکا، با این اقدام، یک‌ پیام قوی دوحزبی صادر شده‌ است که بیانگر حمایت از گسترش ائتلاف غربی، علیه روسیه ‌است.

رای ناتو، برای امنیت آمریکا در سراسر جهان، بسیار مهم است. این رای، امکان عضویت فنلاند و سوئد را در ناتو، بیش از پیش تقویت خواهد کرد.

پیش از این گفته می‌شد که با توجه به تجاوز روسیه و‌ جنگ غیرقابل توجیه پوتین در اوکراین، چنین الحاقی، ضروری است.

چاک شومر، رهبر اکثریت سنا، از حزب دمکرات روز چهارشنبه، در جلسه سنا گفت: «پوتین در حال تقویت اتحاد ناتو است.»

ایالات متحده، یکی از ۳۰ کشور عضو ناتو است که باید پذیرش سوئد و فنلاند را در این سازمان، که بیش از ۷۰ سال قدمت دارد، می‌پذیرفت.

ناتو، امنیت اروپا را از زمان جنگ جهانی دوم، تضمین کرده است.

معمولا روند پذیرش، در سنای ایالات متحده، بسیار طولانی طی می‌شود، اما این‌بار، به‌عنوان بخشی از «پاسخی قوی به تهاجم روسیه به اوکراین» در اوایل سال جاری، این روند، به‌سرعت انجام‌ شده‌ است.

اکثر جمهوری‌خواهان سنا، به این پذیرش، رای مثبت داده‌اند. میچ مک کانل، رهبر اقلیت سنا از کنتاکی، پیش از رای‌گیری، به سناتورهای جمهوری‌خواه هشدار داد که به توافق دو حزب آمریکایی در مورد پذیرش سوئد و فنلاند، آسیب نرسانند.

پیش‌تر، ترکیه نیز حمایت خود را از پیوستن فنلاند و سوئد، به ناتو، اعلام کرده بود.

از سوی دیگر، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهوری روسیه، گفته بود که اگر پس از پیوستن فنلاند و سوئد به ناتو، ائتلاف نظامی تحت رهبری ایالات متحده، زیرساخت‌های خود را در این دو کشور مستقر کند، روسیه نیز به همین شکل، پاسخ خواهد داد.