ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2022, 10:58

نامه کانون مدافعان حقوق بشر به جاوید رحمان درباره سرکوبها در ایران


اعلام نگرانی نسبت به سرکوب هر صدای اعتراض و اجرای مجازاتهای قرون وسطائی

کانون مدافعان حقوق بشر در نامه‌ای به آقای جاوید رحمان گزارشگر سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در ایران ، ضمن شرح بحرانهای موجود، به بیان سرکوب حکومت برای خاموش کردن صدای دگراندیشان از جمله بهائیان پرداخته و از بی توجهی حکومت به خواسته های مردم و اجرای مجازاتهای قرون وسطائی از قبیل قطع دست و هم چنین گسترش فقر نسبت به آینده ایران اعلام نگرانی کرد.

کانون مدافعان حقوق بشر به ریاست «شیرین عبادی» حقوقدان و برنده جایزه صلح نوبل، رونوشت این نامه که در دو نسخه انگلیسی و فارسی تهیه شده را به: کمیسر عالی حقوق بشر و گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه آزادی ادیان و عقاید،  نیز ارسال کرده است.

متن کامل این نامه را در ادامه می‌خوانید:

آقای جاوید رحمان گزارشگر ویژه سازمان ملل متحد در زمینه وضعیت حقوق بشر در  ایران

پیرو مکاتبات قبلی به اطلاع می رساند ، در سکوت و بی عملی نهاد های بین المللی ، جمهوری اسلامی ایران در هفته های اخیر بر شدت فشار و سرکوب مردم ایران و نقض حقوق بشر افزوده است از جمله در دو ماه گذشته دست دو سارق را قطع کرده و با نصب دستگاهی مخصوص در زندان اوین در تهران در صدد اجرای بیشتر این مجازات قرون وسطائی می‌باشد.

کشور و مردم  با مشکلات عدیده ای از جمله فقر دست به گریبان هستند تا حدی که در دو ماه گذشته ۸ کارگر در اثر مشکلات معیشتی خودسوزی کردند. علاوه بر بیکاری، بلایای طبیعی همچون زلزله و سیل نیز بر سر مردم آوار شده اما مسئولان مملکتی نه تنها عملا هیچ اقدام سازنده و مثبتی بعمل نمی‌آورند که حتی به یاری و کمک رسانی مردم به یکدیگر هم رنگ و بوی امنیتی می دهند و آنها را از بودن در کنار هم باز می دارند.

در چنین شرایطی، در هفته های اخیر بازداشت غیر قانونی و پرونده سازی های واهی و بی اساس نهادهای امنیتی علیه بسیاری از خانواده های دادخواه، بازنشستگان، معلمان، کارگران، زنان مخالف تبعیض و حجاب اجباری، هنرمندان،  باورمندان به آئین بهائی و …افزایش چشمگیری دارد.

۳۱ جولای همزمان با دستگیری بیش از ۱۰ فعال سیاسی ، مدنی و پیروان آئین بهائی ، سه تن از مدیران سابق جامعه بهائی ایران بنامهای فریبا کمال آبادی – مهوش شهریاری ثابت و عفیف نعیمی را در حالی بازداشت کرده اند که سابقا هر کدام در پروسه ای غیرقانونی و به علت اعتقادات مذهبی متحمل 10 سال حبس شدند.

طبق اعلام وزارت اطلاعات  دستگیری این سه شهروند، به علت جاسوسی و ارتباط با «بیت‌العدل» - مرکز اداره جامعه بهائی - است. هم چنین در تاریخ ۲ آگوست نیز تعدادی از ماموران امنیتی و انتظامی به روستای «روشنکوه» در مازندران حمله‌ور شده و تعدادی از خانه‌های بهائیان را تخریب و آنها را بی‌خانمان کرده‌اند.

آقای جاوید رحمان
در تاریخ ۱۴ جولای ۲۰۲۲ کانون مدافعان حقوق بشر با ارسال نامه ای به آن مقام محترم نگرانی عمیق خود را از سرکوب آزادیهای مردم و شدت برخورد های امنیتی با شهروندان ایرانی بویژه با خانواده های دادخواه اعلام کرد بود.

و اکنون بار دیگر با اعلام نگرانی از آینده ایران  و ایرانیان امیدواریم  با استفاده از امکانات قانونی خود برای  پاسخگو کردن رژیم حاکم بر ایران و جلب توجه جامعه جهانی به وضعیت خطیر این کشور اقدامات لازم را به عمل آورید

کانون مدافعان حقوق بشر
۵ آگوست ۲۰۲۲

رونوشت:
۱- کمیسر حقوق بشر سازمان ملل متحد.
۲-گروه کاری سازمان ملل متحد در مورد بازداشتهای خودسرانه
۳ گزارشگره ویژه آزادی ادیان و عقیده