ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2022, 10:45

اصرار ایران بر حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم در مذاکرات وین


در آستانه ورود هیأت مذاکره‌کننده ایران به ریاست علی باقری برای شرکت در نشست جدید مذاکرات احیای برجام به وین که امروز پنجشنبه ۴ آگوست برگزار خواهد شد، روزنامه آمریکایی «وال‌استریت ژورنال» به نقل از «منابع آگاه اروپایی» نوشت که تهران از شرط خود مبنی بر لزوم حذف سپاه پاسداران از فهرست گروه‌های تروریستی برای انجام توافق صرف‌نظر کرده است.

این خبر چند ساعت بعد توسط تهران تکذیب شد. در همین راستا، یک منبع آگاه در تیم مذاکره‌‌کننده ایران به خبرگزاری «ایرنا» در واکنش به خبر مذکور تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران درخواست حذف سپاه از لیست تروریسم را کنار نگذاشته و ادعاهای رسانه‌ای در این رابطه فاقد اعتبار است.

مسئله حذف نام سپاه پاسداران از لیست تحریم یا فهرست تروریسم ایالات متحده از مباحث مورد مناقشه در مذاکرات احیای برجام و عاملی برای عدم توافق بوده است. آمریکا این شرط ایران را فرابرجامی و خارج از توافق مذکور می‌داند. سیدمحمد مرندی، مشاور ارشد تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای ایران شش روز پیش ضمن تکذیب خواسته‌‌های فراجامی کشورش گفت: می‌گویند خروج سپاه از لیست تحریم‌ها، پیش‌شرط ایران است، درحالی‌که چنین نبوده و نیست.