ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Thu, 04.08.2022, 10:09

از ورود دانش‌آموزان بهائی به دانشگاه‌ها بازهم جلوگیری شد


رادیو فردا: به گزارش منابع حقوق بشری، در پی اعلام نتایج آزمون سراسری دانشگاه‌ها در ایران، باز هم شهروندان بهائی از ورود به دانشگاه‌ محروم شدند.

حساب کاربری «حقوق بشر در ایران» در گزارشی که روز چهارشنبه، ۱۲ مرداد، منتشر کرد، از دست‌‌کم سه شهروند بهائی به نام‌های «هیوا بدیعی»، «هانا موفقی» و «بهزاد براتی» نام برده است که با گزینه «نقص پرونده» در صفحه اعلام نتیجه کنکور خود در سایت سازمان سنجش مواجه شده‌اند.

به نظر می‌رسد شمار واقعی شهروندان بهائی که به دلیل باورهای آیینی خود از حضور در دانشگاه‌ها در سال ۱۴۰۱ محروم شده‌اند، بیش از این‌ سه نفر باشد.

در سال ۱۴۰۰ دست‌کم ۱۴ بهایی و در سال ۱۳۹۹ دست‌کم ۲۱ نفر از باورمندان به آیین در ایران اعلام کرده بودند که از تحصیل در دانشگاه‌های کشور بازداشته شده‌اند.

شهروندان بهائی در سال‌های گذشته پس از مراجعه به سایت سازمان سنجش در زمان اعلام نتایج کنکور با گزینه «نقص پرونده» مواجه می‌شوند.

این گزینه ترفندی است که سازمان سنجش که متولی برگزاری آزمون‌های ورودی به دانشگاه‌های ایران است از سال‌ها پیش برای محروم کردن شهروندان بهائی از ادامه تحصیل به کار می‌گیرد.

با وجود زندگی حدود ۳۰۰ هزار بهائی در ایران، جمهوری اسلامی آیین بهائیت را به رسمیت نمی‌شناسد و مقامات آن بارها این شهروندان را «جاسوس و دشمن» خوانده‌ و در بیش از چهار دهه گذشته احکام متعدد اعدام، بازداشت، زندان، محرومیت از تحصیل و کسب و کار، تخریب منازل و گورستان‌ها را علیه آن‌ها صادر کرده‌اند.

در هفته‌ها و ماه‌های اخیر فشارها بر شهروندان بهائی از سوی جمهوری اسلامی شدت بیشتری یافته است. علاوه بر بازداشت ده‌ها شهروند بهائی روز ۱۱ مرداد ۲۰۰ مامور حکومتی و امنیتی با یورش به روستای روشنکوه در ساری اقدام به تخریب گسترده خانه‌های بهائیان ساکن این روستا کردند.