ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.08.2022, 20:52

آلمان: روسیه توربین تعمیرشده را پس نگرفته است


صدراعظم آلمان روز چهارشنبه گفت که روسیه هیچ دلیلی برای به عقب انداختن دریافت یک توربین گاز تعمیر شده برای خط لوله انتقال گاز نورد استریم-۱ ندارد.

تعمیرات معمول روی این توربین در کانادا انجام شده است. اما این توربین از زمان پایان تعمیرات، در آلمان بدون استفاده مانده است.

اولاف شولتس، صدراعظم آلمان، گفت که این توربین به طور کامل قابلیت عملیاتی دارد و هر زمان می‌توان آن را به روسیه بازگرداند، مشروط بر این که مسکو مایل به پس گرفتن آن باشد.

اما به نوشته رویترز، دیمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز چهارشنبه گفت که شرکت بزرگ گازپروم روسیه منتظر اسنادی است که اجازه بازگشت توربین گازی نورد استریم-۱ از آلمان را بدهد.

روسیه عرضه گاز از طریق خط لوله نورد استریم-۱ را به یک پنجم ظرفیت آن کاهش داده و دلیل آن را مشکلات فنی توربین‌های گازی عنوان کرده است. خط لوله نورد استریم-۱، مسیری مهم برای انتقال گاز روسیه به اروپا است.

همچنین روز چهارشنبه گزارش شد که ولادیمیر پوتین، رئیس جمهوری روسیه، در دیدار هفته گذشته خود به گرهارد شرودر، صدراعظم سابق آلمان، گفته است که خط لوله گاز نورد استریم-۲ برای کمک به افزایش عرضه گاز به اروپا آماده استفاده است.

ساخت خط لوله نورد استریم-۲ به پایان رسیده است. اما به دلیل تهاجم روسیه به اوکراین و تحریم های گسترده پس از آن، از این خط لوله استفاده نشده است.

دولت‌های اروپایی روسیه را متهم می‌کنند که با بهانه‌های ساختگی می‌خواهد با کاهش عرضه گاز از تحریم‌های غرب که به خاطر تهاجم به اوکراین در ماه فوریه اعمال شده است، انتقام بگیرد. مسکو این اتهام را رد می‌کند و می‌گوید که صادرکننده قابل اعتماد گاز است.