ايران امروز

نشريه خبری سياسی الكترونيك

Iran Emrooz (iranian political online magazine)

iran-emrooz.net | Wed, 03.08.2022, 9:50

ابراهیم رئیسی، عضو هیئت مرگ به آمریکا می‌رود!


سخنگوی دولت جمهوری اسلامی روز سه‌شنبه ۱۱ مرداد با بیان اینکه ابراهیم رئیسی، برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک می‌رود، گفت:‌ «برنامه‌ریزی‌های مقدماتی برای حضور او در سازمان ملل متحد در مهر سال جاری انجام شده است.»

رئیسی که از پاییز ۲۰۱۹ به علت «همدستی در نقض جدی حقوق بشر» تحت تحریم‌های آمریکا قرار داشت، مجمع عمومی سال گذشته را به دلیل همه‌گیری کووید-۱۹ از دست داد، اما یک ویدیوی ضبط شده از صحبت‌های او در جلسه پخش شد.

ایالات متحده، ابراهیم رئیسی را به ایفای نقش مهم در اعدام‌های دسته‌جمعی مخالفان حکومت اسلامی در سال ۱۳۶۷ و در زمانی که دادستان کل دادگاه انقلاب تهران بود، متهم کرده‌است. رئیسی اما دوبار «در سال‌های ۲۰۱۸ و ۲۰۲۰ » این اتهامات را رد کرد و گفت که هیچ نقشی در این اعدام‌ها نداشته است.

سازمان دیدبان حقوق بشر روز چهارشنبه ۱۸ خرداد با انتشار یک پژوهش مفصل اعدام‌های دسته‌جمعی سال ۶۷ در ایران را مصداق «جنایت علیه بشریت» دانست و خواستار محاکمه همه عاملان و آمران آنها از جمله ابراهیم رئیسی شد.

دیدبان حقوق بشر می‌گوید شواهد حاکی از آن است که چند مقام ارشد پیشین و فعلی از جمله ابراهیم رئیسی در این اعدام‌ها دست داشته‌اند و باید تحت محاکمه قضایی قرار گیرند.

مجمع عمومی سازمان ملل متحد امسال ۱۳ سپتامبر در نیویورک افتتاح می‌شود.